Международно проучване показва стабилност в работната заетост и желание на хората да се завърнат в офисите
За седма поредна година Ferratum Group проведе социологическото проучване „Летен Барометър 2021 г.“, като основната му цел е да изследва потребителските нагласи и как различните хора управляват финансите си, особено в извънредни обстоятелства. Резултатите са крайно любопитни и показват не само желанието на работещите от вкъщи да се завърнат в офиса, а и какви са плановете за лятната почивка, нагласите за ваксинация, пътуване в чужбина и др. Респонденти от близо 10 000 домакинства в 12 различни държави на възраст между 18 и 61 г. споделят каква е тяхната трудова заетост и финансово възнаграждение, дали са променили ежедневниците си навици и какви са плановете им за летните месеци.
В сравнение с 2020 г. разполагаемият доход на домакинство се повишава във всички държави, покрити от проучването, и по-осезаемо в България, Хърватска и Румъния. Спадът в планираните разходи, наблюдаван миналата година, сега се обръща – 48% от хората планират да похарчат същото като миналата година, докато 14% обмислят да харчат повече от миналото лято. Респективно, средните планирани разходи също са се увеличили до 958 EUR в сравнение с 802 EUR за миналата година, като потребителите започват да разширяват обхвата на покупките си от продукти от първа необходимост (най-голям дял в разходите през изминалата година) към дрехи и придобивки за домакинствата. Извънредната ситуация с трудовата заетост от миналата година плавно отминава – 72% от анкетираните споделят, че работят и то без намалено финансово възнаграждение. Резултатите показват, че голяма част от хората, все още работещи основно от дома, нямат търпение да се върнат в офиса и над половината не биха искали да продължат работата от дома след края на пандемията.
Що се отнася до работата от вкъщи, основното предизвикателство при 34% от анкетираните е липсата на личен живот. Хората започнаха да свикват COVID-19 да бъде част от живота им и страхът от следваща вълна е по-слаб от миналата година. Социалните събирания като срещи със семейството и приятелите все още се посочват като най-важното нещо, което липсва на мнозинството от запитаните. Разбира се, най-актуалният въпрос към този момент е груповият имунитет. Резултатите от проучването на Ferratum показват, че голяма част от хората имат голямо желание да се ваксинират до края на годината. Висока активност в имунизацията се наблюдава в скандинавските държави – Финландия, Швеция, Норвегия, и изненадващо – Румъния, а противоположно на тях – България и Австралия са в края на класацията. В България, въпреки това се наблюдава желание за ваксинация сред 51% от запитаните.
Летните планове за 2021 г. са най-важни за българите, които са отбелязали, че ще похарчат 74% от месечните си доходи за почивка и екскурзии в следващите 2-3 месеца. Румъния и Латвия заемат следващите две челни места с резултати 58% и 53% съответно. Изглежда, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия (34%), Швеция (33%) и Дания (32%) имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи. Летните планове за 2021 г. са най-важни за българите, които са отбелязали, че ще похарчат 74% от месечните си доходи за почивка и екскурзии в следващите 2-3 месеца. Румъния и Латвия заемат следващите две челни места с резултати 58% и 53% съответно. Изглежда, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия (34%), Швеция (33%) и Дания (32%) имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.
По-голямата част от запитаните не са успели да спестят пари по време на пандемията (62%), докато тези, които са натрупали спестявания, биха задържали средствата си в банкови депозити (11%), в криптовалути (5%), както и в инвестиции на фондовия пазар (5%). В България, обаче, наблюдаваме по-различна тенденция. Макар и 58% да не са успели да спестят пари, 20% от анкетираните българи планират да инвестират в недвижимо имущество, 10% в собствен бизнес, а едва 7% от българите планират да държат спестяванията си в банки.
Запитани дали биха предпочели да се върнат към традиционното пазаруване или да се придържат към онлайн варианта му, 64% от анкетираните все още предпочитат пазаруването във физическите магазини. 57% от анкетираните в Швеция и 51% от тези в Германия обаче са заявили, че предпочитат да продължат да пазаруват онлайн. Като цяло, трансакциите стават все по-цифровизирани и хората се отказват от разплащанията в брой. През 2021г. 58% извършват плащанията си с карта, само 28% използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Плащанията с карта са най-популярният избор в Дания (92%), Норвегия (84%) и Австралия (75%), докато в България (64%) и Хърватия (56%) потребителите избират предимно разплащане в брой. В сравнение с миналогодишното лятно проучване на Фератум, сред анкетираните у нас се забелязва както спад в процента хора, предпочитащи онлайн пазаруването, така и в тези, предпочитащи плащанията с карта.
Изследването е проведено от Ferratum Group, сред активните им клиенти в 12 държави чрез уеб проучване със стандартизиран въпросник. Доходите са посочени в евро, а относителното лятно потребление се изчислява чрез съотношението на месечния разполагаем доход на семейството във всяка държава. Почти 10 000 домакинства взеха участие в проучването. Анкетираните бяха на възраст от 18 до 61+ години. 55% от участниците са жени. Средният наличен нетен доход на участващите домакинства е между 1119 и 4076 евро. Средният размер на домакинството сред анкетираните е 2,8 души. В допълнение към демографските фактори, анкетираните бяха запитани за разполагаемия месечен нетен доход, как пандемията е променила живота и поведението им спрямо разходите, какви са техните планове за разходи за следващите месеци и дали ще обмислят пътуванията си повече, отколкото през 2020 г.