Граждани: Зеленият ринг трябва да интегрира, а не да дезинтегрира града

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт излезе със становище за подробния устройствен план за велоалея и сгради по трасето на Околовръстната железница между ВТУ „Тодор Каблешков“ и гара „Пионер“. В него за пореден път се сочи, че това трасе може и трябва да съчетава релсова и пешеходна/велоинфраструктура и не бива да бъде натоварвано със строителството на сгради. Гражданите имат искане и за следното – трасето да остане собственост на държавно предприятие НКЖИ като гаранция за бъдещето и за унищожаване на трасето. Това е и добрият пример от Париж, където местната Околовръстна железница Petite Ceinture, се използва от общината, но е собственост на държавната железница – SNCF. От инициативата обръщат внимание на факта, че в предпроектното проучване е била заложена възможност за съчетаване на велосипедно и релсово трасе, която обаче в последствие е отпаднала, за да бъдат заменени релсите със сгради.

Бърз и удобен транспорт ще свързва метродиаметрите

Трасето на Околовръстната железница пресича на 5 места съществуващите метродиаметри. Това автоматично дава възможност за много повече връзки и значително подобрен достъп от – до и вътре в града с обществен транспорт. От инициативата са оценили индикативната стойност на проект за цялостна реконструкция на 23 км. от кръговото трасе, съчетаващи релсов път, заедно с подземни части (между болница „Токуда“ – Южен парк – стадион „Раковски“ и бул. „Ив. Ев. Гешов“), пресичания на 2 нива на бул. „Цветан Лазаров“ в р-н Слатина и бул. „Симеоновско шосе“ в р-н Изгрев, както и частите в р-н Красна поляна и р-н Илинден (, където и релсовият път е налице) и закупуване на 20 бр. мотриси/трамваи, които да обслужват линията за около 650 млн. лв. За сведение – третият метродиаметър 12 метростанции и 12 км., заедно с подвижен състав и сигнализация струва над 1,2 млрд. лв.

Трафиковите изследвания и имат ли почва у нас?

Гражданите настояват преди взимането на каквото и да е решение, първо да се направи трафиково изследване с всички възможни алтернативи, каквото и към момента не е извършено. От тази гледна точка, подробният план предпоставя концепция, за която липсва задълбочена обосновка – коментират те.
„Главният архитект на Столична община непрекъснато твърди, че трасето било с отпаднали функции и няма да има необходимия трафик и че не са извършени проучвания, но изпада в същото противоречие, тъй като подобно изследване не е направено и за защитавания от него проект за велотрасе“, коментира Георги Статков, който е част от инициативата. Предложението на гражданите е скоростният трамвай/метро/лека железница, да се експлоатира съвместно от ДП НКЖИ, БДЖ и Метрополитен/Електротранспорт.

Дали е наистина зелен зеленият ринг?

Един от негативните примери, които посочват от инициативата е предприятието „Полиграфснаб“, което е едно от най-големите за производство на хартиени продукти на Балканите. То снабдява и много от печатниците у нас. След демонтирането на трасето на Околовръстната железница през 2011 г. всеки ден от софийската „Сточна гара“, където се получават ролата хартия (отново с вагони от чужбина), до гара „Пионер“, в близост до която е предприятието, се движат 15 ТИР-а. Това означава 222 тона CO2 годишно. До демонтажа същите товари са превозвани с едва 6 броя жп товарни вагони дневно с въглероден отпечатък от 45 тона CO2 годишно.

Събраната подкрепа

За възстановяването и използването на трасето на Околовръстната железница за транспорт от регионално, а не само локално значение към момента са се обявили столичния район Подуяне, общините Костенец, Ихтиман, Пирдоп, Перник, Костинброд, Своге, Радомир, Национална спортна база (стопанисваща „Арена Армеец“). Гражданите са създали интерактивна карта на всички релсови връзки на София, от която може да се придобият впечатления за единна концепция на релсовия транспорт в градска среда.