Кризата с COVID-19 ще доведе до ограничаване на сделките с имоти, забавяне на новото строителство и свиване на пазара

Мнението на Снежана Стойчева, мениджър на Imoti.net за рубриката „Имената на бранша“ на Investor Media Group

Снежана Стойчева е категорична, че кризата с коронавируса COVID-19 бавно, но сигурно се превръща от епидемиологична в икономическа, като очертава, че въпреки различните причини, е възможно последствията да са сходни с тези от кризата през 2008 г. Част от нещата, които могат да се очакват в сектора са:
– Ограничаване на сделките с имоти
– Отдръпване на инвеститори
– Забавяне на новото строителство
– Свиване на пазара на търговски и бизнес имоти
– Повишаване на изискванията при кредитиране

„За щастие всички си научиха урока от предишната криза и мащабите не могат да бъдат същите. Нито цените на имотите са толкова надценени, нито банките отпускат лекомислено кредити. Има и още една добра новина – съвземането ще се случва по-бързо. Веднага, когато епидемията бъде овладяна, бизнесът ще завърти оборотите – предпазливо, поетапно, но всички ще искаме да се върнем към нормалния ритъм“, прогнозира още Снежана Стойчева.

Мениджърът на Imoti.net очертава и неща, които можем да направим днес, за да се подготвим за това, което ще се случи утре. „Най-важното и на първо място – да се опитаме да се задържим на пазара, да не изчезнем и да бъдем забравени. Това важи за всеки бизнес, но при агенциите за недвижими имоти и строителните компании – в голяма степен“, заявява г-жа Стойчева. Според нея професионалистите, които съумеят в това положение да задържат доверието на клиентите си, ще спечелят в бъдеще нови, защото пазарът на имоти никога не спира – изпитва затруднения, ограничава се, но имотите са значима стока за българина и няма да спрат да бъдат такава в скоро време.

Мениджърът на Imoti.net дава и следните средносрочни препоръки към агенциите за недвижими имоти: „Това освен буквално – да спазваме дистанция, означава и добрите брокери да консултират компетентно своите клиенти – дали трябва да изчакат или е по-добре да побързат със сделката. Добрата работа ще се отплати не само днес. Добрата работа днес ще се отплати и утре“, категорична е тя. Според Снежана Стойчева рекламата на имоти не бива да се преустановява, защото интересът не спира и е възможно да провокира сделки утре. Тя смята, че в онлайн платформите за обяви офертите ще намалеят по две причини: защото продавачите временно ще станат предпазливи и, защото голяма част от имотите са се предлагали без ексклузивен договор или дори без разрешение от самите собственици.

„В крайна сметка това ще е за добро – в онлайн пространството ще се виждат повече реални имоти, предложени за сделка. Офертите, в които имотът е представен детайлно, използвани са съвременните технологии – с видео и виртуален оглед, ще привличат повече потенциални клиенти. Време е рекламата на имоти да мине на следващо ниво“, категорична е Стойчева. Тя признава, че е изключително трудно да се прогнозира какво ще се случи с цените на имотите.

„Качествените имоти винаги ще държат цената си. Интересът към имоти извън големите градове, към имоти по Черноморието също ще задържи цените им. Надценените имоти в София и някои големи градове може и да загубят по 5-10 % от вчерашната цена, но мисля, че няма да сме свидетели на 30% и повече спад в цените. Дори предполагам, че е възможно да има имоти, които да повишат цената си. Все пак имотът е доста сигурна инвестиция“, заявява още мениджърът на Imoti.net.