Двата основни мегатренда в нашата индустрия са урбанизацията и дигитализацията

Диана Градинарова, Мениджър Сервизна дейност, „КОНЕ“ ЕООД

Г-жо Градинарова, кои са основните приложения и дигитални иновации във фасилити мениджмънта и в кои от тях работи най-усилено Вашата компания?

Като една от най-иновативните компании в света в сферата на асансьорния бизнес, КОНЕ винаги се стреми да инвестира в подобряването на услугите към крайния потребител. Нашата мисия е да подобрим пътникопотока в натоварената градска среда. Ние сме удовлетворени, когато виждаме, че бизнесът и услугите на нашите клиенти са успешни.

Това, от което се нуждае фасилити мениджмънтът, е навременна информираност и прогноза за състоянието на съоръженията в сградата и възможност за бюджетно планиране на разходите, както и спестявания от енергийна ефективност.

Сервизните услуги, които предлагаме, са на основата на модулна поддръжка с цел превантивно обслужване и предотвратяване на неочаквани повреди, които могат да доведат до неприятни изживявания от потребителите и възпрепятстване на бизнеса.

Една от иновациите, в които нашата компания усилено инвестира, е свързана с това тази навременна информираност и достъпност на фасилити мениджърите за състоянието на сградата да бъде леснодостъпна и широкодостъпна. Затова КОНЕ е съсредоточена в развитието на мобилни апликации за прозрачност на информацията, които са приложими не само в нови сгради и съорyжения, но и в стари такива.

 

Какви са технологичните тенденции в България в сравнение с останалите страни, в които КОНЕ има дейност?

Единна дигитална стратегия и персонализирано преживяване за всеки клиент – това са едни от технологичните тенденции, които движат развитието на услугите, предлагани от компаниите. Бих казала, че тенденциите, които водят пазара в Европа, са едни и същи, просто се развиват на различно ниво.

КОНЕ има дейност в повече от 60 държави и обслужва повече от 450 000 клиенти. Услугата, която се предлага, е с еднакво качество, с еднакви приоритети и принципи на работа. Това, което би се различило ,е приложение на апликации и нови услуги като Residential Flow, KONE 24/7 connected services и други иновативни решения, които са нови за пазара и потребителите все още не ги разпознават като масова услуга. Затова се опитваме да спечелим клиентите, да ни се доверят и да използват иновативни решения, които в други страни са доказали добавената си стойност към бизнеса на клиента. Компанията се стреми да наложи тези тенденции, ако отсъстват от пазара.

 

Как се променят изискванията на ползвателите и собствениците на сградите в България по отношение на техническата среда и комфорта?

Постепенно в България строителният пазар се развива в посока на предлагане на качествен продукт. Cpeдaтa нa oбитaвaнe, cтeпeнтa нa зaвъpшeнocт, фyнĸциoнaлнocттa и eнepгийнaтa eфeĸтивнocт нa cгpaдите cтaвaт oпpeдeлящи зa избopa нa мoдepния гpaдcĸи oбитaтeл.

Ползвателите на сградата все повече се интересуват да инвестират в устойчиви сгради – с естетичен дизайн и дълъг живот. Освен към визията и качеството на строителството, все повече изпъкват на дневен ред и функционалността на жилищното пространство – шумоизолация, разпределение на общите части, оптимизацията на отоплението, асансьори, осветление и други. С други думи съвременният ползвател започва да цени детайлите в една страда, които носят положителна добавена стойност в ежедневието му.

Жилища в затворен тип комплекси са все повече предлагани и съответно търсени на пазара. Екстри като видео наблюдение, контрол на достъп, затворен басейн, както и зони за спорт са много ценени и се превръщат в стандарт като част от имота.

Кои са технологиите, които променят вашия бизнес, и какво да очакваме през следващите години?

Технологиите, които променят нашия бизнес, са и технологиите, които променят бизнеса в сградите, превръщайки ги в по-умни. Това би значело повече сензори в сградата, облачни технологии, които да събират данни от сградата. Но за да имат смисъл тези данни, са ни нужни сложни аналитични системи или платформи, базирани в облак, които могат да интерпретират резултатите. Или накратко казано – развитието на изкуствения интелект ни помага да удовлетворим нужди на клиента, които преди години са изглеждали като мит.

Чрез свързване на сензори в асансьори, събиране на данни от тях и връзка с онлайн системи ще имаме възможност да предвидим спиране на съоръжение, евентуална повреда, както и да планираме разходи занапред.

В бъдеще помислете за асансьор, активиран от гласова команда, която може да намали светлините в кабината по ваш избор, да пуснете любимата си музика или да наваксате с новините за деня. В жилищната ви сграда ще можете да отворите вратата си автоматично, без да търсите ключове. Във фоайето на сградата може да има асистент с изкуствен интелект, който да ви извика такси. В офис сградите ще можете да комуникирате с други такива и да подавате заявки за промяна на температура или асансьор, които ви чака при излизане от заседателната зала. Може да очаквате адаптиране към нуждите и усещанията на потребителя, като основа на KONE People Flow изживяването.

 

Какви са основните тенденции във вашия пазар и кои от тях ще определят растежа му занапред?

Двата основни мегатренда, които оказват влияние в нашата индустрия, са урбанизацията и дигитализацията. Според доклад на Обединените нации днес 55% процента от световното население живее в градска среда и се очаква с прогресивното нарастване на броя на хората нивото на урбанизация да стигне до 68% до 2050 г. Навиците и традициите се променят и нуждите от строеж на високи сгради с повече апартаменти се увеличава. Градската инфраструктура е изправена пред изпитание да осигури безопасното придвижване на милиони жители денонощно.

В същото време потреблението на енергия и въздействието върху околната среда трябва да бъдат сведени до минимум. Същите нужди се изискват и от сградите. За щастие, развитието в дигиталните технологии и свързаността отварят врати към нов тип услуги, широкодостъпни, осигуряващи необходимото намаляване на енергийната консумация. Така развиващата се среда предразполага увеличаваща нужда от нови и иновативни съоръжения, иновативна поддръжка и модернизация на асансьори и ескалатори, иновативни решения за придвижване на голям поток от хора.

Тук идва моментът, в който си задаваме въпроси дали това е достатъчно. Търсим нов тип услуги, които да отговарят на новите изисквания за по-добър живот.

____________

Диана Градинарова завършва своето образование в сферата на машинното инженерство с магистърска степен в Техническия университет в град София със специалност Автоматизирано оборудване за машиностроенето. Започва кариерата си в най-голямата металургична компания в България за периода 1963 – 2009 г.: Кремиковци АД , като има повече от 10 години опит в сферата на механиката и проектирането. От август 2007 г. Диана започва кариера в сферата на фасилити мениджмънта, където има повече от 10 години опит на управленски позиции – Оперативен мениджър на Мол София, Оперативен мениджър на Мол Пловдив, а от началото на 2014 г. до 2018 г. е Главен инженер на Хотел Хилтън София. В момента Диана е част от екипа на КОНЕ България като Мениджър Сервизна дейност за страната. Нейната страст винаги е била фасилити мениджмънтът, като в момента с опита си на клиент работи върху повишаване на качеството на услугите от страна на изпълнителя.