ИнтервютаНовини България

Антон Гинчев, Председател на Института за професионално обучение в пропърти мениджмънта – DIWPM e.V.

Антон Гинчев, Председател на Института за професионално обучение в пропърти мениджмънта – DIWPM e.V.: Нашата цел е да подготвим повече български специалисти за немския пазар

Г-н Гинчев, вие сте пионер на фасилити мениджмънт професията в България. Преди малко повече от 20 години поехте ръководството на фасилити мениджмънта на Бизнес парк София. Как се промени професията оттогава до днес?

Фасилити мениджмънтът претърпя значителни промени и развитие през последните 20 години. Тези промени бяха движени, разбира се, главно от новите технологии, но и от променящите се бизнес изисквания и от нарастващия фокус върху устойчивостта и ефективността. Не на последно място, и пандемията от COVID-19 принуди фасилити мениджърите да се адаптират бързо към нови изисквания: хигиенни стандарти и дистанционна работа. И докато информационните технологии и устойчивите сгради и мениджмънт винаги са били малко или много актуални теми в последните 20 години, то темата COVID 19 и Home Office внезапно измести всичко останало като тема номер едно на дневния ред на фасилити мениджъра и то в най-различни аспекти. Справянето с тази кризисна ситуация показа значението на професията за компаниите.

От друга страна пандемията ускори някои тенденции. Докато преди това дистанционната работа беше по-скоро екзотично явление в нашия бранш, то впоследствие този начин на работа се приема почти от всички компании. Има различни позитивни ефекти от това. Първо, компаниите осъзнаха, че могат да реализират спестявания както от площта, която ползват, така и от потреблението на енергия и различните консумативи и услуги. Това, разбира се. повиши изискванията към фасилити мениджърите. За да могат да се вземат свързаните с това правилни решения, компаниите се нуждаят от актуална и вярна информация относно съответните разходи и нужди. Тук фасилити мениджърът играе главна роля, а темите дигитализация и ESG придобиват в тази връзка още по-голямо значение.

Друг позитивен ефект е откъсването на работното място от конкретна локация. Вече не е нужно да се ограничавате с търсенето на професионалисти в града или района на вашия офис. Това отвори нови възможности за компаниите и засили конкуренцията на пазара на труда. Всеки е свободен вече да търси професионална реализация извън своя град или дори извън държавата, в която живее, без да е нужно да пътува много или да емигрира.

Една от най-популярните Ви инициативи в България е конференцията „Фасилити мениджмънт: Реализация в България“, с която от 2006 г. се показва чуждестранен опит по темата. Кои са новостите в глобален план, които трябва да следим сега?

Разбира се, темата, която преди малко споменах и която много преди пандемията беше изключително интересна за мен – глобализацията. Тя включва и образованието, и обучението – такова, каквото е нужно на професионалистите. за да могат да посрещнат това предизвикателство и да могат да се докажат на международния трудов пазар.

Както казах, не е нужно да емигрирате, ако искате да работите в Германия или Франция. Може да го правите спокойно от вкъщи в София, Пловдив или Варна, стига да имате нужната подготовка и знания, които са специфични за всеки отделен пазар.

Вследствие на това в бъдеще ще станат нужни и различни образователни програми. Ако досега учебните заведения в България например са се концентрирали само върху образователна програма за подготовка на кадри за българския пазар, то в бъдеще те ще трябва да помислят за разширение на съдържанието, за да предоставят и програми за други пазари, например за Германия. Т.е. ще могат да се изучават правни, данъчни или финансови аспекти, както и бизнес похвати, валидни за немския пропърти мениджмънт. Това са нови шансове за всички участници в бранша, компании, учебни заведения, млади професионалисти и т.н. Любопитен съм да видя дали и колко бързо ще се наложи един такъв тренд. С удоволствие ще участвам активно!

Друга и една от най-актуалните теми е изкуственият интелект (ИИ). Той може да има множество приложения във фасилити мениджмънта, които могат да допринесат за повишаване на ефективността, намаляване на разходите и подобряване на качеството на услугите, както и за опазването на околната среда. ИИ може да анализира данни от сензори в реално време, за да предскаже кога оборудването и системите се нуждаят от поддръжка и каква да бъде тя. На базата на събраните данни и предсказващи анализи и сценарии системите могат и автоматично да известяват екипите за поддръжка кога и каква намеса е необходима.

Чрез анализ на моделите на енергопотребление, ИИ може да открие аномалии и неефективност и да направи препоръки за подобрение или директно да развие определени сценарии. ИИ може да анализира данни за заетостта и да дава препоръки за оптимално използване на пространствата или за бъдещи нужди, например за разпределение на конферентни зали или работни места.

При инфраструктурните услуги ИИ може да автоматизира рутинни задачи като управление на графици за почистване или проследяване на поддръжката. Чатботове, базирани на ИИ, могат да приемат запитвания от ползватели на сградата и бързо да отговарят на често задавани въпроси и проблеми. Могат и да поемат изцяло така наречения Help-Desk, да анализират заявения проблем, да го документират, да разиграят сценарий, да преценят кой и кога трябва да реагира, да предадат съобщението или директно да направят поръчка, да анализират историята и договорите и по този начин директно да установят и заявят гаранционни претенции.

Относно стандартите за устойчивост, ИИ може да анализира данни за отпадъци и да идентифицира възможности за рециклиране и намаляването им. Мониторинг на околната среда също е възможен – да се наблюдават екологични данни и да се предлагат мерки за подобряване на качеството на въздуха и намаляване на екологичния отпечатък.

 

След като стана въпрос за екологичен отпечатък, как точно ще се отразят новите ESG регулации върху бизнеса с недвижими имоти?

Ако си спомняте, ние още на втората фасилити мениджмънт конференция в София през далечната 2007 г. говорихме по темата устойчивост. Интересът беше малък. Повечето участници приеха темата като скъпо удоволствие и се питаха кой накрая ще плати сметката. Тогава предвидихме, че пожелателните тогава регулации за сертифициране на сгради в даден момент ще станат задължителни и че натискът от страна на инвеститорите и пазара, както и от страна на наемателите, ще е толкова голям, че всички участници ще трябва по-добре да разбират и управляват, нека ги наречем – ESG-предизвикателствата.

Компаниите със сграден фонд ще трябва бързо да се заемат с анализа му и да създадат нужните организационни и технологични структури, за да могат да събират нужните данни, да ги анализират и на тази база да взимат нужните решения за модернизация, продажба, събаряне или ново строителство – Екологична пътна карта за сградния им фонд. За това са нужни знания и добри технологични решения.

Това са и големите предизвикателства в момента: професионалисти, знаещи как и какво и технологии за събиране, обработка и анализ на данни, базирани на ИИ например. Който пренебрегне тази задача и не инвестира достатъчно в нейното решение, рискува да претърпи впоследствие и сериозни финансови щети.

 

Кои са настоящите Ви проекти в България? Разкажете ни повече за връзките между немския и българския бизнес, които осъществявате чрез тях?

С Института за професионално обучение в пропърти мениджмънта (DIWPM e.V.) сме си поставили задачата да професионализираме този бранш в Германия. За съжаление, този отрасъл страда от хроничен недостиг на професионални кадри. Това води до заемането на свободни позиции с не толкова добре подготвени кадри и дори от хора без никаква подготовка и опит. Това впоследствие води до лошо качество на услугата и до недоволство при наематели и собственици. Да не говорим за изготвянето на стратегически ESG-цели и постигането им. Свързано е с финансови щети, както и с невъзможност за изпълнение на комплексни задачи, например относно споменатите ESG-стратегии или внедряването и ползването на нови технологии.

В тази връзка ние виждаме шанс да подготвим и български професионалисти, които да могат да се докажат на немския трудов пазар. Това е проект, който искаме да реализираме с българската ни компания Фасилити мениджмънт консултинг ООД (ФМК), която има за задача да организира професионални обучения с разработените от нас при DIWPM програми. Първото такова обучение ще реализираме съвместно със Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ през септември тази година. Темата му ще е „Финансов пропърти мениджмънт в Германия“.

Убедени сме, че темата аутосорсинг на отделни процеси като счетоводство в България за германските компании за управление на недвижими имоти не е нещо ново и екзотично. В тази връзка има вече приемственост на български специалисти в Германия. Учудените, че в България работят специалисти изцяло за германския пазар и познават специфичните за Германия закони и нормативна база стават все по-малко.

Нашата цел е да подготвим повече български специалисти, да систематизираме предаването на нужните за това знания и по този начин да помогнем на желаещите да ги придобият. Високото качеството на това обучение е приоритет за нас и условие за успеха на участниците в него по-късно при професионалната им реализация в Германия.

Интервю на Атанас Георгиев

Снимки: Тони Тончев

–-

Антон Гинчев е управител и съдружник в германските компании RЕxcellence GmbH, Immotech Deutschland GmbH и Refides GmbH, както и в българската консултантска компания Фасилити мениджмънт консултинг ООД. Преди да започне развитието на собствените си компании, той е около 15 години ръководител на пропърти и фасилити мениджмънт бизнеса на една от водещите холандски компании за недвижими имоти в Германия – „Тен Бринке“. В тази компания Антон Гинчев управлява сграден портфейл на стойност над 1,5 милиарда евро и създава и управлява отделни дъщерни компании на групата както за пропърти, така и за фасилити мениджмънт.

Преди Тен Бринке, той е работил за немската компания Линднер, където в периода 2003 – 2007 г. управлява Фасилити мениджмънта в Бизнес парк София. През 2006 г. той организира заедно със студентското дружество „Кирил и Методий“ от Карлсруе и с Проф. Куниберт Ленъртс от Техническия университет Карлсруе (KIT) първата Фасилити мениджмънт конференция в България. От 2023 г. Антон Гинчев е председател на немския Институт за професионално обучение в пропърти мениджмънта DIWPM e.V. (www.diwpm.de)