Интервюта

Десислава Фераджиева, управител HomeCare BG

Десислава Фераджиева, управител HomeCare BG: Клиентите на ФМ услуги знаят какво искат и така вдигат качеството на обслужване

Десислава Фераджиева има над 20-годишен опит в управлението на имоти и професионална грижа за дома и офиса в Англия, Испания и България. Тя е един от първите сертифицирани пропърти мениджъри СРМ. Създава Home Care в България през 2005 г. Днес компанията разполага с офиси в цялата страна и управлява бизнес сгради, ваканционни комплекси и хотели.

От 2010 г. Home Care предоставя пълен набор фасилити и пропърти мениджмънт услуги, насочени както към бизнес клиенти с клонови мрежи в цялата страна, така и към индивидуалния собственик на имот. Десислава Фераджиева е вицепрезидент на Международната федерация за недвижими имоти FIABCI от 2015 г.

Г-жо Фераджиева, вече повече от 19 години предоставяте професионални пропърти мениджмънт и фасилити мениджмънт услуги. Как се промени пазарът за този период?

Смело мога да заявя, че за този период пазарът възникна и се разви до сегашното си ниво на познаваемост и необходимост като тип услуга за бизнеса. Стартирайки от нуждите на индивидуалния клиент и преминавайки през бизнес инициативите и професионалните изисквания, развихме комплициран пазар, което 19 години по-късно доведе услугата ни в България до конкурентно на европейските стандарти ниво.

Какви бяха основните предизвикателства, когато започвахте бизнеса си в България и какви са те сега?

Започвайки в сферата с пропърти мениджмънт услуги, смятам че в онези години България не познаваше този сегмент от бизнеса. Реално той се зароди у нас заради нуждата от него, поради лавинообразно растящите чужди инвестиции в бизнес и ваканционни имоти. Впоследствие, с развитието на бизнес сегмента и изграждането на търговски и офис центрове, производствени мощности, както и навлизането на западно ноу-хау, се разви и фасилити мениджмънтът.

Тази експанзия ни накара да започнем да предоставяме и цялата съвкупност от услуги, които тези инвестиции изискват. Предизвикателствата пред нас тогава бяха до голяма степен „наивни“, ако мога така да се изразя. От липсата на развита търговска мрежа от доставчици, през сблъскването с нови и непознати технологии за поддръжка, както и пълна липса на автоматизация на процесите.

Днес всичко това не е така. Пазарът се насища, конкуренцията е могъщ фактор, който ни кара да продължаваме с уверени стъпки да се развиваме. Механизацията преминава към нови, по-прецизни и мобилни решения, софтуерът заменя и оптимизира все по-голяма част от администрирането на дейностите ни.

Имаме още път като бранш, за да достигнем нивото на уреденост – регулаторна и юридическа, с която разполагат развитите пазари, но смея да твърдя, че се приближаваме все повече до тях.

Разкажете ни повече за проектите, върху които работите в момента и за това, което Ви предстои.

Компанията ни стъпва върху стабилни основи, а многото опит, трупан през годините, ни дава увереност, че можем да излезем от всяка криза. Турбулентните времена, започнали преди почти 5 години, продължават да оказват силно влияние при взимането на дългосрочни решения за бъдещото ни развитие. 

Конкретно в момента предоставяме услугите си на повечето значими финансови институции в страната, вериги от магазини и ритейл центрове, посолства, институции и не на последно място хиляди индивидуални клиенти. 

Постарали сме се да осигурим подходящата диверсификация на бизнеса си, за да можем да имаме спокойствие в утрешния ден. С това зад себе си, развиваме всяко от нашите направления със стремеж да ставаме все по-добри в предоставяните услуги.

Пазарът на труда изпитва трудности. Как се справяте с осигуряването на кадри във Вашия сектор?

Секторът е силно конкурентен. Услугите ни варират от ниско квалифициран ръчен труд до ОВиК инженерни проекти. Пазарът е динамичен и разместване на пластовете се случва непрестанно. Интересното е, че част от чисто физическия труд се изравнява като нива на заплащане с квалифицирания.

Ние сме компания с голям по обем персонал и сме задължени да следим процесите. За да можем да сме на високо ниво в изпълнение на задачите си, е задължително да сме конкурентни като работодател. Това са процеси, които водят след себе си динамика във всеки аспект от дейността ни. Започваме да наблюдаваме и успокояване, или поне нормализиране, на средата след отварянето на възможностите за наемане на квалифицирани кадри от трети страни. 

Наблюдавате ли разширяване на търсенето на комплексни услуги във ФМ сектора?

Да, този процес продължава. Коментирали сме и друг път, че осъзнаването на ползите от нашите услуги се случва при клиентите ни с високи темпове. Промяната е, че и самите клиенти вече знаят какво точно искат да получат. Адресират вида и обема от услуги правилно, което вдига нивото в качеството и удовлетвореността от нашата работа. 

Как влияят новите технологии на работата Ви? Автоматизираните машини, както и такива с изкуствен интелект, приложими ли са за професионалната работа на бранш като Вашия?

До скоро гледахме на различни визии и илюстрации на бъдещи възможности в автоматизацията на процеси и услуги като нещо в бъдеще време. Към днешна дата вече ги внедряваме и се възползваме от тях ефективно. Смятам, че това ще е следващият скок в сферата на услугите.

Разполагаме с редица опции за повишаване на качеството и оптимизиране на разходите чрез автоматизиране на диагностичната фаза на ремонт, дистанционни контрол и манипулации, смаляване на технологиите, автоматизация на трудоемки и бавни процеси и др. Предстоят интересни времена, благодарение на развитието на технологиите и изкуствения интелект.

Кой аспект от професионалните характеристики на компанията си оценявате най-високо?

Това със сигурност е устойчивостта на компанията в отношенията ѝ с клиентите. Работим, и винаги сме се стремили да го правим, по начин, който да ни превърне в необходимост за всеки наш клиент. Настройката ни е да бъдем решението или да имаме решението на всеки евентуален проблем или необходимост на нашите клиенти. Искаме да бъдем хората, към които те да се обръщат при всяка нужда.

Стараем се да сме искрен партньор в бизнеса си и това ни се отплаща под формата на дългосрочни договорни и партньорски отношения. За мен това е капиталът и стойностната компонента в бранда Home Care. 

Как може да се работи за обща визия на бранша Фасилити мениджмънт в България и за неговото утвърждаване?

Окрупняването рядко води и до качествени подобрения в услугата. Смятам, че всяка компания в бранша, независимо от етапа си на развитие или размера си, вече отдава необходимото значение на доброто си име пред клиентите, пред участниците на пазара на труда, пред институциите. Без постоянство в усилията в тази посока, всеки участник на нашия пазар е заплашен от изпадане.

В днешни времена и клиентите ни си говорят и обменят информация. В тази връзка, смятам, че всеки един от нас е длъжен да прави усилия за изграждане на визията и утвърждаване на бранша ни с добрата си работа, професионално отношение и коректност.