До 2016 г. половината от автобусите в София ще са нови

През последните няколко години приложихме мерки за разтоварване на трафика, повишаване на привлекателността на градския транспорт и намаляване на вредните емисии и подобряване на качествата на атмосферния въздух в София. Това е голямо предизвикателство за нашия град. Наскоро кметовете на европейски столици и големите градове имахме среща в Париж. Проблемите са общи и трябва решенията да търсим заедно. Приоритет за мен е да направим всички инвестиции устойчиви. Това каза кметът Йорданка Фандъкова при откриване на форум за мобилност на ЮРОСИТИС – Мрежата на европейските градове, които се провежда в София в присъствието на генералния секретар на ЮРОСТИТИС, Милан Обрадович, заместник-кмет на Малмю и председател на форума, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, Павел Гуджеров, заместник министър на околната среда и водите, заместник-кмета на София Любомир Христов.

Кметът посочи, че на първо място поставя подобряването на качеството на живот, което включва подобряване на екологичните показатели на околната среда. Сред мерките, които вече приложихме, са: построените за четири години 5 кръстовища на две нива, които а част от стратегия за подобряване на трафика на едни от най-натоварените пътни артерии в София. Тази година продължаваме работата с пробива при болница Токуда, с който завършваме цялостния проект с новите кръстовища на ТВ кула и на Семинарията. Започва строителството и на голямото кръстовище на бул. „България” и бул. „Акад. Ив.Гешов”. Кметът заяви още, че е подновен 90% от тролейбусния парк в София. Новите тролейбуси пестят 15% от използваната ел. енергия. Те са финансирани по Оперативна програма „Регионално развитие” по проекта за интегриран столичен градски транспорт.

Закупени са 126 нови метанови автобуса по програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух и 20 трамвая. Предстои да се купят още 110 автобуса. Така до 2016 г. половината от автобусите в София ще са нови.

Стартираме изграждането и на система за управление на трафика. Тя включва над 130 кръстовища и трябва да е напълно завършила до края на следващата година. Системата дава предимство на градския транспорт, на линейките и пожарните.

Друга мярка за подобряване на градската мобилност е метрото. Вечеима 35 км мрежа, над 350 хил. пътници в системата на метрополитена и ясна тенденция към увеличаване на броя на пътуванията. Преди две седмици стартира и разширението на метрото до летището. По този начин бе изпълнена една от големите цели – интер-конекторна връзка между железопътния и въздушния транспорт на София. Само с от този участък от 4 км ефектът е 12% намаление на трафика в района и 8 хил. по-малко автомобили дневно. С новите участъци през тази година очакваме намаление от 80 хил. т. годишно на вредните емисии.