ФМ Каталог 2014

Пазар на имоти в България през 2013 година

Преди откриването на новите обекти в столицата търговските площи, отнесени към 1000 души, са около 214 кв. м. Все пак София далеч не е водач на класацията, а на първите три места са съответно Стара Загора, Варна и Русе. В национален мащаб този показател е около 96 квадрата, което е доста по-малко от средното ниво за Европа, което е приблизително 250 кв. м./1000 души. Към момента търговската площ в молове в България е около 785 хиляди квадратни метра. И все пак моловете в столичния град заслужават специално внимание, тъй като в София в момента се планират и строят или доизграждат и ремонтират четири такива мултифункционални комплекса, а първата фаза на един от най-амбициозните проекти бе открита в края на март.

Ето някои от по-интересните новооткрити и строящи се обекти в София и страната:

Paradise Center

Paradise Centеr е най-мащабният проект в България със 190 000 хил.кв.м. разгърната застроена площ и търговска площ80 000 кв.м. Дизайнът на мола е дело на английското архитектурно студио RTKL. Именно мащабът е едно от нещата, с които най-много впечатлява молът. Като концепция Paradise Center е замислен като първия по рода си lifestyle мол. Какво означава това? Това означава, че освен да пазарува в него, човек би могъл да се забавлява, да тренира, да релаксира, както и да присъства на представяния, конференции и др.

Сред ключовите наематели в мола са Carrefour и „Технополис“, като вторите влизат на мястото на Техномаркет, които бяха първоначално анонсирани, като веригата, която ще продава техника. В модната секция влизат добилите широка популярност H&M и най-големият им конкурент – Zara, заедно с всички брандове на испанската компания Inditex на обща площ от над 5000 кв.м. Сред другите големи модни наематели са New Yorker, L.C. Waikiki, Kenvelo, Deichmann, GAP, както и дрогериите dm. Британската Marks & Spencer също присъства в Парадайз под марката Concept 11. В секцията със скъпи марки влизат брандове като Canali, Polo Ralph Lauren, Vogue и за пръв път в България Dirk Bikkembergs.

СТРАНД

Вторият шопинг, открит през лятото на 2013 година , е в Бургас. Той носи името „Странд” и е с нетна отдаваема площ 30 000 кв.м. Това е третият търговски център, открит в Бургас, и с него общата отдаваема площ за града е 97 000 кв.м. Странд мол е първият открит мол в България, като към момента няма заявен инвеститорски интерес за втори подобен проект.

Sofia Ring Mall

Другият голям обект, който в момента се изгражда и предстои да бъде открит през 2014 година е Sofia Ring Mall на Околовръстното шосе в непосредствена близост до магазина на шведския мебелен гигант IKEA. Основни инвеститори в мола са гръцките Фурлис Груп (собственик на правата за развитие на веригата IKEA на Балканите) и инвестиционната компания Данаос Груп. Паркингът на двата търговски обекта също се предвижда да е общ. Инвестицията в мола е около 120 млн. евро. В него ще има над 200 магазина, мултиплекс с 10 кинозали, зона за хранене, кафета и развлекателни обекти, разположени на общо 172 хил. кв. м. Общата отдаваема площ ще бъде 69 хил. кв. м, разположена на три нива. В обекта ще има 8000 кв. м стъклени фасади и преддверия, в които ще навлиза дневна светлина. Зелените площи заемат 30 % от пространството на търговския център. Сред основните наематели ще бъдат Пикадили, Мебелна къща Явор, Mr.Bricolage, Cine’Grand, Техномаркет, Public и др. В мола, модният гигант New Look ще отвори първия си обект в България на площ 850 кв.м.

Mega Mall Lulin

Другият строящ се търговски център в столицата, чието изграждане е в ход, е този в ж.к. Люлин, до тунела. Той ще е първият мол в западната част на София, което определено е плюс за инвеститорите. Като размери този мол значително ще отстъпва на сега съществуващите и предстоящи да се открият обекти, разгърнатата му площ е около 24 000 квадратни метра. Транспортно търговският център се намира на изключително комуникативно място на кръстовището на бул. Царица Йоанна и бул. Петър Дертлиев, на метри от метростанция „Западен парк” При завършването на мола е предвидено да има и топла връзка със спирката на метрото.

Plaza West

Започна строежът на най-новия многофункционален търговско-развлекателен комплекс в София – Plaza West. Модерният шопинг мол се намира в западната част на столицата, в квартал Люлин, на строящата се западна дъга на Околовръстния път, срещу вече действащия магазин Baumax. Така районът около новия комплекс се превръща в привлекателна търговска дестинация. Plaza West ще се състои от различни по големина търговски площи, разположени натри нива, като общата отдаваема площ е 25,600 м2, а разгънатата застроена площ – 37,750 м2. За удобството на посетителите е предвиден открит паркинг на две нива за 725 автомобила. Очаква се търговският център да бъде завършен и официално открит през пролетта на 2014 година. Голяма част от търговските площи на Plaza West вече са заети. Френската верига за спортни стоки и лидер в бранша Decathlon нае над 3 000 м2 и ще отвори врати заедно с откриването на търговския комплекс. Decathlon предлага облекла, уреди и аксесоари за над 65 вида спорт на достъпни цени.

Миксът от наематели в Plaza West включва също хипермаркет на Carrefour, който се помещава на 9 500 м2, съвместен магазин на търговската верига „Зора“ и мебелната къща „Homey“ – 2,650 м2, кино „Арена“ с шест зали, магазини за дрехи и обувки, аксесоари, козметика, черна и бяла техника и други стоки на водещи модни производители и световни марки, както и ресторант и заведения за бързо хранене. За най-малките е предвиден и специален детски кът.

2014

Очаква се през 2014 г., със стартирането на предвидените молове общият обем нетни отдаваеми площи в шопинг центрове в страната да се увеличи с 19.14 % до 853 260 кв. м. Към края на 2013 г. със започнат строеж са шопинг центрове с нетна отдаваема площ 192 600 кв.м. От тях през тази година се очаква да бъдат реализирани 71,18 %