27 Юни – Световен ден на Фасилити мениджмънта

По случай Световния ден на Фасилити мениджмънта, 27 юни, Българската фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА) организира съвместно с УНСС открит семинар на тема „Съвременни тенденции в управлението на недвижимата собственост“. Събитието се проведе в Малка конферентна зала на университета и събра на едно място студенти и ФМ-специалисти.

DSC_0745DSC_0749

Горан Миланов, председател на БГФМА, приветства гостите на събитието, като изрази виждането, че се надява формати като този да доведат до повече дискусии, в които всеки може да допринесе. Той обяви, че за 2011 година, обемът на ФМ сектора в БВП-то на страните от ЕС е 5%, а по неофициални данни – за 2012 година този процент е 8. „Това води до все по-голямата нужда от специалисти и стандарти“, каза още Горан Миланов. Подпомагането и създаването на такива е сред основните цели на Асоциацията, отговорно осъзнавайки необходимостта от сътрудничество с всички останали представители на бранша, държавните институции и науката.

Професор Йорданка Йовкова, декан на Бизнес факултета в УНСС  ръководител на катедрата по Икономика на недвижимата собственост отбеляза ползата от такива форуми, най-вече заради възможността бизнесът и науката да си подадат ръка. Особено важно ще бъде това и за в бъдеще, тъй като университетът планира 2 нови магистратури – по Фасилити мениджмънт и по Финансов мениджмънт на недвижимата собственост.

Цветомир Цонев, фасилити мениджър на НДК, представи пред аудиторията някои от аспектите на работата си. Той сподели, че комфортът на обитателите на всяка сграда върви съвместно с икономията на енергия. Новите сгради изискват по-голямо потребление на енергия и трябва да се търсят начини те да бъдат намалени. От друга страна, има много енерго неефективни сгради – като един от примерите е Националния Дворец на Културата – за които трябва да се работи в посока подобряване на енергийния им мениджмънт.

Следващата част от програмата по отбелязване на Световния ФМ ден беше показването на добрите практики в управлението на сградите. Домакин беше Tishman International, компанията която развива и управлява комплекса Sofia Airport Center (SAC). Гостите имаха възможност да направят обиколка из комплекса, а след това да споделят опит в рамките на неформална среща, проведена пред офис сграда А2 в SAC.

DSC_0811 DSC_0817

„След като е построена сградата е много важно тя да се управлява ефективно. Това предполага добро управление на площите, осигуряване на качествена поддръжка на сградата, поддържане на ефективни връзки с наемателите“, отбелязва Никола Игнатов, заместник – председател на управителния съвет на Българската фасилити мениджмънт асоциация и мениджър „Управление на собствеността“ от Tishman International. „Услугата фасилити мениджмънт предлага точно това – да осигури най-доброто стопанисване за една сграда и най-комфортната среда за живущите или работещите в нея. В последните години се наблюдава ръст на енергийно ефективното строителство, изградено с мисъл към бъдещите поколения, както и тенденции да се сертифицират все повече проекти и техният управленски екип”, допълни той.

„Tishman International има дългогодишен опит в управлението на собствеността на офис, складови и търговски площи във различни части на света. Тази услуга предоставяме, както за нашия комплекс Sofia Airport Center, така и за други компании. Непрекъснато следим новостите в бранша и се учим, за да предоставяме първокачествената услуга, която са свикнали да получават нашите наематели и клиенти“, каза Малинка Маринкина, която също е мениджър „Управление на собствеността“ от Tishman International.

Българската фасилити мениджмънт асоциация се занимава основно с популяризирането на услугата в България, подпомагането на образователната система в подготовката на специализирани кадри, активно участие в български и международни проекти. Една от целите й е да се уеднаквят критериите за избор на доставчик на услуги, като цената не се приема за структуроопределяща. В Българската фасилити мениджмънт асоциация членуват 39 компании и физически лица, които предлагат услугата управление на собствеността. Тишман Мениджмънт Къмпани е сред основателите и активни членове на асоциацията от   самото и създаване през 2008 година.