Йордан Дочев, Директор Продажби, и Стефан Златев, Ръководител Продажби – Bosch Home Comfort
Bosch Home Comfort Group с нови решения за по-ефективни сгради
Г-н Дочев, какви са новостите в бранша, които бяха представени на изложението ISH във Франкфурт?
Йордан Дочев: На изложението във Франкфурт това, което може да се види, е една масова тенденция към електрификация на отоплителния бранш. Всички производители, включително и ние, сме силно концентрирани, фокусирани върху това как да използваме по-ефективно електричеството и да намалим зависимостта от фосилните горива. Така че на нашия щанд могат да се видят всички линии термопомпи, които компанията предлага, включително и най-новите модели като Compress 5800i и новата звезда, която е предназначена за нашите пазари, които са с по-лимитирана покупателна способност, като Compress 3400i. Без обаче това да ограничава нейните физически качества и технически параметри.
Стефан Златев: Както каза и г-н Дочев, много ясно на тазгодишното ISH се вижда фокус върху термопомпи. Вторият фокус са горивни системи, които в комбинация с водород могат да доведат до една по-добра ефективност и независимост от традиционните енергийни източници.
Какви са предимствата от участието в подобно изложение за Бош като компания?
Йордан Дочев: Предимствата за нас са изключително големи, защото това е професионален форум. Същевременно ISH във Франкфурт е най-голямото изложение в отоплителния бранш. Събира на едно място най-важните доставчици, които се надпреварват да презентират новостите в технологиите, които са развили. Също така това е място, където се провеждат професионални срещи, т.е. масовият посетител тук е инсталатор в отоплителния бранш, което позволява да се създадат изключително ценни контакти и да се структурира по-добре бъдещият бизнес.
Стефан Златев: За нас особено ценно е, че на това изложение можем да се срещнем с ключови партньори от България. Да им покажем новостите, да обсъдим трендовете и по този начин заедно да определим посоката, в която се движим.
Във връзка с новите технологии и продукти на нашия пазар – какво да очакваме през тази година?
Йордан Дочев: Българският пазар е електрифициран пазар от много време насам, така че всички продукти, които нашата компания предлага, са изключително добре приети и веднага намират приложение на пазара в България. Това, което можем да очакваме, е въвеждането на новата термопомпа Compress 3400i, на високия модел Compress 5800i, както
и редица продукти от т.нар. сектор Comfort/Wellbeing, които са предназначени за директна употреба от крайните клиенти. Т.е. уреди, които са plug and play. Такива са например пречиствателите на въздух, както и други малки продукти, които тепърва ще дойдат в нашето портфолио. Не на последно място, мобилни климатици и всичко друго, което може директно да бъде включено в контакта, без да са нужни определени специализирани познания.
Стефан Златев: През последните години и месеци забелязваме една много сериозна динамика в нашия бранш. Използването на електроенергия в домакинствата в България спомага за това да въвеждаме на нашия пазар редица нови продукти.
Все по-често споменаваме енергийна ефективност и въглероден неутралитет. Къде сме в това отношение и какви съвети бихте дали на нашите потребители?
Йордан Дочев: Това е темата на десетилетието, ако мога така да кажа, и е еднозначна политика и тенденция, която се води от ЕС и всички държави, които са в този блок. Бош е една от компаниите, които допринасят изключително много за този енергиен неутралитет и за намаляването на въглеродния отпечатък на техниката, която ползваме. Не много хора си дават сметка, че всъщност най-големите замърсители и източници на въглероден двуокис са не толкова автомобилите, колкото битовото домашно отопление, тъй като жилищният фонд, с който разполагаме, е изключително голям. Така че всяка една наша система, която е базирана на нова технология, всяка една наша система, която може да бъде захранвана със зелено електричество, най-вече, допринася изключително много за намаляването на този отпечатък.
Стефан Златев: През последната година виждаме особено изявен ръст на продажбите на термопомпи. В Бош можем да се похвалим с това, че нашият ръст е по-голям от пазара, с други думи действаме изпреварващо и в крайна сметка това е най-добрият начин да се подпомогне ефективността и енергийната неутралност. Нека да не забравяме, че с 1 kWh, една единица изразходвана енергия, термопомпата ни дава до 5 единици топлинна или студова енергия.
Йордан Дочев: Термопомпа е и най-обикновеният климатик, чиито продажби в България конкретно силно се увеличиха в последните години, включително и нашите климатици, като и тук ние изпреварваме ръста на пазара, който се наблюдава.
Вашите съвети към битовите потребители – какво могат да направят за домовете си, така че да се доближим до тази тенденция?
Йордан Дочев: Това, което могат да направят битовите потребители в България, е добре да помислят какви нужди имат. Също така да не се втурват да инвестират в нова техника или технология, а първо да помислят защо имат нужда от толкова енергия и да намалят потребността от енергия. Това се постига най-ефективно и най-лесно с една хубава топлоизолация на сградите. Нека първо топлоизолират своите жилища и след това да помислят с какъв топлоизточник да ги отопляват. Това ще им позволи да използват топлоизточници с по-малка номинална мощ, откъдето ще има директно спестяване на енергия и същевременно, по този начин те ще могат да използват най-модерните термопомпи и климатици, които по същество са с по-ниска номинална мощност от традиционните топлоизточници на твърдо гориво.
Стефан Златев: Аз бих дал следния контрапункт на крайните потребители: Не е нужно да се отказват от традиционното си отопление, ако то стане прекалено скъпо. Възможно е да го надградят с една хибридна термопомпа, например, като в същото време запазят старото си отопление. Така, при нова рязка промяна в цените на енергоносителите, те ще могат да се върнат към него или да запазят електричеството като основен източник на енергия.
Темата за мръсния въздух е постоянно актуална в ежедневието ни. Има ли някаква технология или иновация на Бош, с която можем да се справим с този проблем?
Стефан Златев: Тук Бош може да бъде полезен на много фронтове. Ако започнем от микроклимата, както каза г-н Дочев, най-новите продукти на нашия пазар са т.нар. пречистватели на въздух, така че ние веднага, локално можем да подобрим климата във всяко едно домакинство, във всяка една стая. Говорейки за технологии от типа на термопомпи, ние правим прехода от горивна техника към електрическа, към електрификация и това допринася много за изчистване на климата на макро ниво, т.е. в градовете въздухът, който дишаме, е много по-чист тогава, когато конвенционалната горивна техника бъде заменена от електрическа такава. Реферираме към въздухопречиствателите, реферираме към термопомпите, реферираме естествено и към кондензната технология, която е много по-чиста от традиционно използваните печки, камини, котли на твърдо гориво. При тях фините прахови частици са много повече, отколкото при газа.
Йордан Дочев: Ако мога да допълня, не случайно в България има политика, насочена към подмяна на старите топлоизточници, предимно тези, които са на твърдо гориво. В редица български градове има стартирани такива програми, които изрично настояват да се заменят тези печки, защото наистина най-много прахови, димни частици, идват от изгарянето на въглища, в по-малка степен от изгарянето на дърва и пелети, но там също има доста голямо прахово натоварване, абстрахирайки се от въглеродния диоксид. Така че всяка друга по-нова отоплителна технология, било то кондензна газова технология, било то термопомпена технология, автоматично допринася за по-чистия въздух. И отделно, както г-н Златев каза, на локално ниво с въздухопречиствателите можем да регулираме климата в стаите, които обитаваме.
С какво допринасят пречиствателите в помещението? Какъв е прекият ефект от използването им?
Йордан Дочев: Пречиствателят на въздух не е нова технология. Той е нов продукт в нашето портфолио. По същество това е сензорна техника, която с умни датчици измерва праховата натовареност в помещението. Включително филтрира до 99,9% прахта, както и фините алергени. С това допринася за здравето на хората, които се намират в това помещение, намалявайки риска от алергии и същевременно давайки възможност да дишаме един малко по-чист и по-здравословен въздух. Главните вредители за здравето на човека всъщност се пречистват от въздухопречиствателите, като по този начин климатът става много по-здравословен.
Какво се крие зад новото име на компанията? Какви са посланията, които искате да достигнат до потребителите с него?
Йордан Дочев: Новото име на компанията отразява нашата нагласа и нашето желание да бъдем по-близко до битовите потребители. То показва стремежа ни да направим дома по-удобен. По-комфортен за ежедневна употреба. Допринася и за благоденствието и здравето на нашите клиенти. И това казва самото име – Bosch Home Comfort Group. Т.е. ние правим живота, дома по-комфортен с нашите продукти.
_________
Йордан Дочев работи от 23 години в „Роберт Бош“, от които 8 в автомобилния бранш. От 2007 г. създава, оглавява и успешно развива дивизия „Термотехника“ като Директор Продажби в рамките на българското дружество.
В сферата му на отговорности влиза управлението на продажбите за битова отоплителна, климатична и индустриална техника за България. Освен завършена инженерна специалност в ТУ София има и диплома за машинен инженер от Техническия университет в Карлсруе.
От 1 декември Йордан Дочев освен българския, поема също пазара в Сърбия и свързаните с него експортни дестинации Македония, Косово и Черна гора и ще отговаря за продажбите на общо 18,5 млн. потенциални потребители.
Стефан Златев е Ръководител Продажби в Bosch Home Comfort, където се грижи за развитието на бизнеса на компанията с ключови клиенти. Отговаря за проектните решения, като негова слабост са нововъведенията на тема газови котли, възобновяема енергия и интернет свързаност. Магистър „Промишлен мениджмънт“ и бакалавър „Общо машиностроене“ във „Факултета за германско инженерно обучение и промишлен мениджмънт“ на ТУ-София.