Новини България

Tech 21: Расте интересът към споделеното инвестиране в имоти

Пандемията промени критериите на българите, които търсят ново жилище, но и затвърди тезата, че и по време на криза, инвестицията в имот е най-сигурната. От 2020 година хората търсят по-просторни апартаменти, с големи тераси, собствен двор или къща, която им осигурява нужното пространство. Около това мнение се обединиха участниците във второто издание на проекта на Bloomberg TV Bulgaria – Tech 21, който се проведе на 18 април. Георги Шопов, председател на управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи (НАСП) заяви, че 2020 година е била благодатна за строителния сектор. Търсенето на жилища е нараснало с 12,5%. „Този ръст отдаваме на това, че всеки има нужда от жилище, населението на големите градове се увеличава. Хората се местят от малки в по-големи жилища, от панелни в жилища ново строителство. Най-сигурната крепост на спестяванията са недвижимите имоти“, заяви Шопов. По думите му цените на имотите в големите градове през 2020 година също са нарастват с около 7%. Той прогнозира, че този ръст ще се запази и през тази година.

По време на второто издание на специалния проект на Bloomberg TV Bulgaria Стефан Ангелов, изпълнителен директор на Споти Файнънс, разясни какво представлява споделеното инвестиране в имоти, което набира популярност у нас. „При този метод много хора предоставят финанси за инвестиране в даден проект. В последствие печелят от това, че когато той се реализира на пазара, тези хора получават инвестираната сума и разпределят печалбата“, коментира Ангелов. Платформата на Споти Файнънс предлага различни строителни проекти, в които хората да инвестират. В него потребителите знаят всяка фаза, през която ще премине проекта. „Накрая знаят и прогнозната цена, на която ще бъде продаден т.е., знаят всички разходи по проекта и пазарната ми стойност“, обясни още Стефан Ангелов, като отбеляза, че по време на пандемията интересът към този нов вид инвестиция се е увеличил.

За умните домове и смарт уредите в студиото на Tech 21 говори инж. Ивайло Рашев, директор на Bosch България. Той разясни и целта на европейския енергиен етикет, с който се маркират уредите. По думите му целта на етикета е да дава оценка на консумацията на електроенергия и вода, и така потребителите да направят информиран избор. „Новият енергиен етикет е в сила от 1 март 2021 година и се отнася за перални, сушилни, съдомиялни и хладилници. След 2 – 3 години ще има промяна и на фурни и прахосмукачки“, обясни Рашев. Експертът беше категоричен, че хората вече обръщат повече внимание на това колко енергия и вода изразходват уредите. Все по-търсени са и смарт уредите, които улесняват ежедневието на потребителите. „Смарт уредите дават повече възможности за персонализиране на определени функции“, заяви Рашев. По време на второто издание на Tech 21, посветено на бъдещето на имотния и строителния бранш журналистът на Bloomberg TV Bulgaria и водещ на предаването „ИмоТиТе“ Христо Николов, направи анализ за състоянието на имотния пазар.

„Очакванията на купувачите са за по-ниски цени спрямо предпандемичните нива и това е логично. Продавачите трудно отстъпват поради факта, че не са притиснати от банки заради кредитния мораториум. Предстой да видим кога ще се срещнат двете страни и на какви параметри ще бъдат сключените сделките“, отбеляза Христо Николов. Второто издание на Tech 21, посветено на бъдещето на имотния пазар и строителството, може да гледате тук. Следващото издание на специалния проект на единствената бизнес телевизия у нас ще се проведе през октомври и ще очертае бъдещето на финтех индустрията. Tech 21 се провежда със специалната подкрепа на Националната асоциация на строителните предприемачи, агенция за луксозни имоти Luximmo, Застрахователно акционерно дружество „Армеец“, което тази година бележи 25-ия си юбилей, иновативната платформа за инвестиции в недвижими имоти Spotifinance.com, водещия австрийски производител на топло и шумоизолационни материали Austrotherm – Austrotherm Bulgaria, домакински уреди Bosch и студио за интериорен дизайн EXTRAVAGANCE design.