Нашето мото е „С внимание в детайла!“
Лъчезар Петров, Собственик на Вики Сървисис ЕООД
Лъчезар Петров „отново в играта“ – след 2 години отсъствие на ФМ пазара, една от емблемите му – човекът, чието име само по себе си е бранд в сектора, се завръща. Г-н Петров, разкажете ни повече за бизнес проектите, по които работихте доскоро.
Да се оттегля преди повече от две години от фасилити експеримента, в който се бях включил през 2015 г. по покана на инвестиционните фондове, за мен беше много трудно решение. Основно заради многото години къртовски труд в този сектор и заради всичките усилия да наложа своето име и името на компанията ми като синоними на качествена услуга. И най-вече заради екипа, заради хората, които ме следваха и знаеха какво е отношението ми към клиентите и работната ми мисия. Вследствие на големите разминавания в бизнес визия-та ни с останалите акционери, вече не виждах своето място и полза в това партньорство.
През годините бях инвестирал в бизнес с недвижими имоти в гр. Варна. Това беше и дейността, с която се занимавах през последните две години – отдавах собствени бизнес площи и офиси под наем в други търговски дружества, кои-то притежавам .
Вие имате над 27-годишен опит във фасилити мениджмънт сектора и развивате успешно компании и проекти в него. Кои са основните съставки на успеха и кои лични и професионални качества са ключови според вас?
Да бъдеш открит и честен с екипа си, с клиентите си, с доставчиците си – да бъдеш пример с действията си. Да мислиш дългосрочно! А това означава да градиш!
Да започнем с екипа. Ако ти се грижиш за тях, коректен си с тях, обучиш ги и им осигуриш необходимите ресурси, даваш им подкрепата и уважението си, изслушваш ги, но изискваш и ги контролираш – те ще ти отвърнат с добър сервиз и удовлетвореност при клиента.
Тук има толкова много съдби, които ще разчитат на теб като лидер и на компанията , ще искат да се чувстват сигур-ни в утрешния ден и да виждат твоята визия и да бъдат като част от мисията на компанията. Да усещат, че вървят в правилната посока. Една компания се пра-ви от екип от хора, които са отдадени на идеята, всеотдайни в действията си, припознавайки компанията и работейки в нея като в своя – това е пътят към успеха. През всичките тези години съм разбрал, че не може да бъдем самостоятелни единици. Може би, най-трудно е да мотивирам хората и да искам да се представят ежедневно на ниво, това
е и най-важното и основното. Едно от големите предизвикателства пред всички компании и лидери, които искат да растат и да се развиват, е липсата на квалифициран персонал и на работна ръка като цяло, демотивацията им, и ние трябва активно да работим, за да обърнем посоката. Това е бич в икономиката на страната.
Избрахте да инвестирате в сравнително млада компания – Вики Сървисис. На кои конкуренти предимства ще разчитате най-много?
Въпреки че за период от 2 години не бях в сектора, много от моите клиенти продължаваха да ме търсят по различни поводи и ние поддържахме приятелски отношения. Много пъти ми споделяха своите проблеми в обслужването, което получаваха, и недоволството, което изпитваха при комуникацията си с доставчиците на услуги. С две думи, чувах: „Не е това, което беше при теб“. Така назря постепенно и моето решение – защо да не се върна в сектора? Защо не опитам пак? Тогава се срещнах с мениджмънта на „Вики Сървисис“, чух за проблемите, които имат заради пандемията, ликвидните трудности заради намалените обеми и забавени плащания.
А защо с тях? И защо решихте да придобиете млада компания?
Това е така, но и не е така . Компания-та е съвсем млада, но екипът във „Вики Сървисис“ е изграден от дългогодишни и утвърдени професионалисти, доказали се във водещи компании в този бранш. Тази експертиза е безценна. Считам , че това е най-ценният ресурс на компанията и че тя вече има тази здрава основа, върху която заедно можем да продължаваме да градим тази компания и да предлагаме качествен сервиз на конкурентни цени. Разбира се, ще вървим и в крак с новостите в нашия бранш и ще ги прилагаме успешно при нашите клиенти, на нашия пазар.
Какви ще са основните ви цели за развитието на „Вики Сървисис“ през следващите години?
Първо искам да се надградим и да предлагаме качествени услуги. Искам Вики Сървисис да бъде еталон, добре оборудван и екипиран, да бъде предпочитан доставчик! Това е и нашето мото – С внимание в детайла! Убеден съм, че с малка помощ и с този екип ще направим така, че това да бъде конкурентното ни предимство. Ще работим и върху това да бъдем бързи, адекватни в реакция към клиента.
Ще мислим и как да бъдем и комплексни в предложенията си. Като начало ще поканя за срещи и ще обсъдим възможности с други доставчици на услуги във Фасилити бранша – как можем да си партнираме, така че да предлагаме комплексни услуги на нашите клиенти. Ще увеличим и вътрешно в компанията услугите, като ще започнем да предлагаме и нови услуги. Засега това няма да го споделям – скоро ще се чуе!
Налагало ли Ви се е през годините управленски опит да заставате зад решения, които не са ваши?
Много пъти. Въпреки може би впечатлението, което понякога създавам, аз не съм човек със силно „его“. Не блъскам по масата и не настоявам да стане на моето. И съм от хората , които слушат и чуват. Когато в обсъждане на казуси и в търсене на решение виждам предложения, които са добри, ги приемам и им давам зелена светлина. Това е и силата на екипната работа. А и е много мотивиращо да даваш възможност на екипа да взема решения.
Какви компромиси сте правили в името на бизнеса?
Всеки прави компромиси. А и в изграждането на партньорски отношения и от двете страни са нужни компромиси. Разбира се, не бих правил компромис с лицемерието и лъжата.
Съжалявате ли за нещо, което сте пропуснали да направите ?
Да прекарвам повече време с децата си. А те пораснаха толкова бързо и всеки пое по своя път.
През последната година настъпиха съществени промени в стандартите и протоколите в сферата на почистването. Как това се отрази на клиентите и служителите според Вас?
Пандемията се отрази на всички сектори. Доста съществено и на Фасилити мениджмънта. Институциите, отговорни за контрола и превенцията срещу неразпространението на вируса, спуснаха необходимите мерки и секторът трябваше да се пренастрои към тях. Трябваше да се промени дневният график и изискванията на работещите, така че да отговорим на нуждите на нашите клиенти. Особено в частта почистване и дезинфекция.
Считам, че в тази част „Вики Сървисис“ е реагирала адекватно на изискванията и е отговорила на нуждите на клиенти-те си. Като разбира се контролират спазването на всички мерки от екипа си и са ги оборудвали със всички лични предпазни средства. Ще продължим да следим европейските и световни тенденции и да ги прилагаме на нашия пазар. Имам предвид необходимо оборудване и препарати за дезинфекция. В това число за всеки клиент да променяме адекватно нуждата от почистване и дезинфекция според неговия дневен ред.
Пандемията подчерта ролята на служителите в почистването повече от всякога. Тяхната дейност вече не се възприема като второстепенна, а като жизнено необходима за поддържането на човешкото здраве. Това естествено води до забележителна промяна в отношението и приоритизирането
на работата на чистачите. Правила-та, стандартите и изискванията към почистващите фирми и към техните служители също се повишиха значително и се наложи възприемане на нови прото-коли за работа.
Компаниите, които предлагат почистване в портфолиото си от услуги и искат да са релевантни на изискванията на пазара, се наложи да включат нови обучения към служителите си, така че те да работят защитени и ефективни. През целия им работен процес да бъдат оборудвани с маски, очила и ръкавици, въпреки тежката на моменти физическа дейност. Друго голямо предизвикателство за почистващите фирми е да се осигури оптималната гама от дезинфекциращи препарати и съоръжения, които освен че трябва да обезопасяват от вируси и бактерии всички повърхности и трудно достъпни места, трябва да са щадящи за хората и материалите на повърхностите, да са екологични и ненатрапващи се като усещане.
Тук на помощ дойде бързата развойна дейност на фирмите производители на почистваща и дезинфекцираща техника, които само за няколко месеца разработиха нови продукти и технологии тип UV-лампи или апарати за разпръскване на дезинфекцираща мъгла. Покупката на нова техника и технологии неминуемо води до нови, непланирани инвестиции от страна на почистващите фирми, но тази стъпка е пряко следствие на повишените изисквания и очаквания на клиентите в новата Ковид реалност.
Какво трябва да предприеме браншът в България, за да продължи утвърждаването на професиите, свързани с фасилити мениджмънт?
Искам първо да благодаря на БГФМА
в лицето на Иван Велков, че успяха да реализират идеята да има магистърска програма за професията „фасилити мениджър“ и на Атанас Георгиев, директор на магистърската програма „Фасилити мениджмънт“ към Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ за енергията, която хвърля за подготовката на тези необходими за отрасъла кадри.
Всички знаем, че Фасилити мениджмънтът е бизнес с голям потенциал и значение в страната, тъй като той предопределя вида на общия сграден фонд в населените места и е важен за правилното използване на голям спектър от ресурси – енергийни, финансови, на сигурността и безопасността на населението, за здравословните и безопасни условия на труд в офисните
и административни сгради. От една страна, фасилити мениджмънтът ще спомогне за подобряване на комфорта на ползвателите на тези сгради, а от друга – може да спомогне за драстично намаляване на разходите, свързани с експлоатацията, подобряване на енергийната ефективност, намаляване на разходите за отопление и климатизация, консумативи и др.
В момента много сектори от икономиката са в затруднение. Какви са очакванията ви за изход от COVID-19 кризата и какви са изгледите за развитие на икономиката и фасилити мениджмънт сектора в такава среда?
Искрено се надявам тази ситуация да отмине скоро. Винаги съм бил оптимист. Макар че погледнати отвън, много офиси и обществени сгради в момента изглеждат затворени за работа. Отвътре обаче е различно, тъй като екипи на място опитват да приспособят обичайните си графици, за да поддържат гладкото функциониране на сградите и готовността им да отворят отново врати, когато е необходимо.
Коронавирусът нарушава правилата за работа, така че собственици и служители, отговарящи за управлението на сградите, прекарват целия си ден в балансиране на продължаващата работа по поддръжката с мерките за сигурност и проблемите със здравето и безопасността. На фона на по-малкото, а в много случаи и никакви хора в офиса собствениците и служителите във фасилити мениджмънта използват настоящата ситуация заради коронавируса, за да направят малки проверки, подобрения и дейности, които преди това са можели да се извършват само през уикендите или през нощта. Основното почистване и дезинфекция на сгради със съмнения
за случаи на коронавирус също е приоритет за много собственици. Когато тази блокада приключи, сградите пак ще започнат да се пълнят и аз не искам да се окажем в положение, при което ограниченията са отменени, но сградата не е готова, защото не отговаря на изискванията.
Хората са основният капитал на всяка компания. Какви са ефектите от настоящата криза върху вашите колеги и какви мерки може да предприеме вашият бранш за справяне с трудностите?
Винаги съм го твърдял – екипът е най-важен. Той може да те вдигне до небесата и да те забие в земята. Затова трябва да си пазим хората. И да се грижим за тях. В ситуацията, в която сме, и при затваряне на даден обект заради пандемични мерки, се оказва, че нашите хора, които трябва да пуснем в неплатен отпуск или да освободим, нямат закрила и не могат да ползват мерките, които Социалното министерство презентира, защото икономическите кодове по трудовите договори на нашите служители не влизат в списъка за помощи. Разбрах, че „Вики Сървисис“ е писала писмо до Министерството, но отговор няма. Надявам се с помощта на БГФМА да успеем да променим това.
Все повече се говори за автоматизация и роботизация на процесите във фасилити мениджмънта. Доколко това е приложимо за българската бизнес среда и очаквате ли развитие на тези услуги в следващите години?
Дигитализацията на процесите в една компания вече не е идея с футуристичен характер. Пандемията и ситуацията последната година за пореден път ни напомниха, че вече е невъзможно да игнорираме и отлагаме дигиталната трансформация. Ако искаме фасилити мениджмънт бизнесът да продължава да добавя стойност на нашите клиенти, е крайно време да се адаптираме към дигитална-та ера. Дигиталната част от нашето ежедневие вече е незаменима, а това категорично предначертава различните начини, по които общуваме и извършваме своите задължения във фасилити мениджмънт ежедневието.
Сградите поумняват – трябва да се адаптираме и да отговорим на очаквани-ята. Дигиталните инструменти променят и походите, по които бизнесът се справя със заобикалящите го предизвикателства. На нас това ни носи неизменно опростяване и оптимизация на вече съществуващите дейности, повишаване ефективността на служителите, по-добри условия за прозрачна комуникация и позитивна корпоративна култура, по-добряване на условията за създаване на иновации в компанията и др. Вече имаме запитвания за роботизация на някои от дейностите ни от потенциални наши клиенти и съм убеден, че пътят ни на развитие е към новите технологии.
_____
Лъчезар Петров стартира бизнеса си в сферата на почистването в зората на демокрацията преди повече от 27 години и го трансформира от малка семейна фирма с няколко служители в мащабната компания „Вики Комфорт“, която през първата декада на 21 в. с националното си покритие, с над 1500 служители и с клиенти в различни сфери на бизнеса, в това число летищни оператори, ритейл центрове, логистични бази, производствени предприятия, бизнес и административни сгради, клонови мрежи на банкови институции, спортни центрове и др., като става ключов фактор и за дълъг период определя пулса на ФМ пазара.
Вследствие на широката познаваемост на марката, експанзивното нарастване на клиентското портфолио и устойчивото бизнес развитие, компанията предизвиква интереса и на международни инвеститори. Така през 2015 г. два инвестиционни фонда правят предложение към г-н Петров за инвестиция, която да доразвие компанията в своята комплексност, сливайки я през следващите
2 години с още три ФМ фирми – „Фасилити оптимум“, „Ей.Ес.Ес. България“ и „ВМ Аутомейшън“. Така пакетът от предлагани фасилити услуги на новата обединена компания е оптимално надграден, осигурени са работни места за над 2500 човека, обслужващи над 2000 бизнес локации на територията на цялата страна. В историята на 3 годишното партньорство обаче настъпват трайни разминава-ния в управленската и бизнес визия, вследствие на които започват да губят стратегически клиен-ти и в края на 2018 г. Лъчезар Петров взема решение да се оттегли от проекта. В следващите 2 години се посвещава на различни от основния си бизнес планове.
Въпреки инфарктната за бизнеса 2021 г., преди броени дни, любителят на бизнес риска Лъчезар Петров решава отново да се върне в сферата на фасилити мениджмънт услугите, като инвестира в стартъп проект. Придобива 100% от акциите на младата фирма „Вики Сървисис“. В следващите месеци ежедневното предизвикателство пред Лъчезар Петров ще е да развива и мотивира новия екип, с който ще работи, защото да си един от пионерите в сферата на фасилити мениджмънта е постоянна отговорност към клиентите, служителите и бизнес сектора като цяло.