Имаме 3 предизвикателства: технологии, устойчивост и преживявания на работното място

Петер Анкерстерне, Вице-президент на борда на IFMA и Мениджър фасилитис и работно място в PxWe за Европа, Близкия Изток и Африка

Г-н Анкерстерне, разкажете за Вашия опит на читателите на Фасилитис.

Аз съм на 51 години, женен и горд баща на 4 деца на възраст между 6 и 18 години. Живея в малко селце на име Драгьор, точно до Копенхаген, в Дания.

През по-голямата част от живота си съм работил във фасилити мениджмънт сектора и услугите. През 1994 г. започнах да работя за ISS Дания и през 1996 г. стигнах до идеята за Интегрирани фасилити мениджмънт услуги (IFS), която концепция приложих по време на цялата си кариера в ISS.

През 2001 г. ме назначиха в централата на ISS с целта да интернационализирам IFS концепцията и по-късно през същата година спечелихме първите си межуднародни клиенти. През 2008 г. станах Главен маркетингов директор на ISS за света и продължих да оглавявам групата за IFS. Когато напуснах ISS през 2018 г., IFS бизнесът осигуряваше повече от 40% от приходите на групата.

В момента работя за WeWork като директор за техния Digital FM and Workplace Experience in Powered by We, като отговарям за региона Европа, Близък Изток и Африка. Също така, съм първи вицепрезидент на Международната фасилити мениджмънт асоциация, IFMA, където членувам от 2006 г. и съм член на борда на директорите от 2016 г.

 

Каква е концепцията зад феномена WeWork?

WeWork беше създадена през 2010 г. в Ню Йорк като коуъркинг бизнес със силен фокус върху общностния аспект. В момента компанията е представена в повече от 130 градове с повече от 600 локации по света.

Растежът на WeWork е феноменален, а бизнесът продължава да расте, тъй като променя начина, по който работят хората, най-вече като предлага много привлекателна алтернатива на традиционното работно място, което познаваме.

 

Как е организиран фасилити мениджмънтът в структурата на WeWork? Ползвате ли аутсорсинг партньори или използвате свои служители?

WeWork е пионер в много аспекти и продължава да е новатор и трансформатор на индустрията на недвижимите имоти, като променяме начина, по който работят хората по принцип. Нашите офиси са организирали фасилити мениджмънта по различен начин. Ние считаме ФМ за интегрална и много важна част от нашите дейности, но Мениджърите общност на съответните локации са тези с ежедневния контакт с нашите клиенти, когато става въпрос за тези услуги.

Това означава, че фасилити мениджмънт екипът ни е отговорен за сградите, а ние отговаряме за всички услуги, така че всичко да работи и нашите партньори (аутсорсинг или вътрешни) да работят според стандартите.

Ако има някакви оплаквания, нещо не е според стандартите или други проблеми на работното място, които трябва да бъдат отстранени веднага, Мениджърът на общността (т.нар. Community Manager) е отговорен за оправянето на проблема и за документирането, така че всички от ФМ отдела да могат да подобрят своя опит и контрол на качеството.

 

Виждаме, че на картата на WeWork локациите има голяма част от Европа, където не сте представени. Същевременно, точно там, в Югоизточна Европа, липсват достатъчно престижни офис пространства. Кога можем да Ви очакваме по-близо до нас?

Това е труден въпрос. Ако ме бяхте попитали преди половин година, щях да кажа, че скоро ще сме в България. Но в момента сме в трансформация и не мога да предположа.

 

Вие сте работили за най-голямата ФМ компания в света – ISS World. Кои са новите предизвикателства пред сектора на недвижимите имоти и фасилити мениджмънт бизнеса?

Вярвам, че сме в началото на огромна трансформация на нашата индустрия, която ще се засилва през следващите години. Има 3 основни предизвикателства, които напълно предефинират фасилити мениджмънта и недвижимите имоти: технологиите, устойчивостта и преживяванията на работното място. Нека ги разгледаме едно по едно.

Технологиите: фасилити мениджмънтът и недвижимите имоти обикновено не са пионери при прилагането на нови технологии. В момента всички международни компании като IBM, Microsoft, Oracle и др. инвестират много в тази област. Това важи

и за доставчици като CBRE, IBM, Sodexo, които променят бизнес моделите си и работните си места. Виждаме и много стартъпи, които навлизат в нишата PropTech с нови и алтернативни решения.

Това са перфектни условия за насърчаване на технологичната адаптация в сградите, които ще помогнат за по-евтини и по-добри решения в пазара.

Устойчиво развитие: Според ООН, около 40% от всички въглеродни емисии идват от сградите. Това означава, че секторите фасилити мениджмънт и недвижими имоти имат огромен ефект върху целите за устойчиво развитие – отговорност, която не сме възприели със сериозността, с която би трябвало. Няма съмнение, че с климатичните промени, трябва да имаме безопасни и устойчиви решения и очаквам да видя много в тази област – законодателни промени (в ЕС, но и на регионално равнище), както и завишени изисквания от страна на потребителите.

Преживяванията на работното място: светът на работното място се променя не само при нас в WeWork, но и в други коуъркинг компании като Industrious, Convene и Knotel, които помагат за по-гъвкави услуги от сферата на пространството-като-услуга. Днес много компании са засегнати от фактора ниска степен на задържане на служителите и ниска степен на ангажираност (вижте изследването за работното място на Gallup). Възможността за привличане и задържане на таланти – и за увеличаване на мотивацията и ангажираността в организацията са критично важни, за да си конкурентоспособен в днешната среда.

ФМ услугите са критично важни за дизайна на работното място и най-вече за преживяванията на работното място, които да подобрят ангажираността, но това не е нещо, което можем да реализираме сами. Ще увеличим сътрудничеството си с вътрешните отдели по човешки ресурси и ИТ на компаниите, за да направим това по по-ефективен начин.

 

Мислите ли, че поколението Z, което ще се влива в работната сила през следващите 5-10 години, ще изисква различни работни места спрямо досегашните ползватели на сградите?

Да, определено. Вече виждаме това, по-младото поколение движи промяната, тъй като те имат различни изисквания и желания спрямо бейби-бумърите и поколението Х.