Доброто управление на офис сградата е инструмент за успеха на наемателите ѝ

Г-н Миролио, наскоро представихте новите си офис сгради в София. Разкажете ни повече за тях и за новия бранд на компанията.

Пазарът на офис площи в София от няколко месеца се увеличи с две нови сгради, които носят името Интерпред и разширяват присъствието на този бранд в столицата. Това са Интерпред-Цар Борис и Интерпред-Бояна. С тях ние на практика утроихме площите, с които управлявахме до този момент, и вече разполагаме с близо 60 000 кв. м първокласни офиси, разположени в три отделни локации. Всяка една от тях е разположена на стратегическо място в София и предлага първокласни условия.

Интерпред-Цар Борис се намира в една изключително перспективна офис зона на столицата, която тепърва ще се развива заради изграждането на метрото в района. Друг плюс е, че в близост на практика няма големи офис сгради, които могат да предложат конкурентни условия. Интерпред-Бояна е абсолютно нова сграда, която пък привлича със стратегическото си местоположение и не на последно място – с уникалната гледка, която се открива от нея.

Утрояването на площите буквално ни „изстреля“ сред топ-играчите в сектора на управлението на бизнес имоти. Можем да кажем обаче, че сме изцяло подготвени за този растеж, дори нещо повече – имаме повече от достатъчен опит, натрупан в близо 20-годишното управление на Интерпред-СТЦ София, който искаме да мултиплицираме в новите сгради.

 

Какви други услуги предвиждате да предоставяте чрез Миролио Риъл Естейт?

След близо три десетилетия успешен бизнес в България, сега дейността на холдинга Е. Миролио навлиза по-осезателно в още един сегмент – пазарът на офис площи. Виждаме в този сектор потенциал за развитие. Нарасналият ни портфейл от бизнес сгради наложи този сектор от бизнеса да бъде отделен в специализирана дивизия – Miroglio Real Estate. Дейността ѝ се състои в управление на собствеността и фасилити мениджмънт – цялостна поддръжка на сградата и осигуряване на безпроблемно функциониране на всички системи в нея. Целта е наемателите да могат да се съсредоточат върху основния си бизнес, да имат комфорта и най-добрите за тях условия, в които да работят безпроблемно.

 

Как се променят изискванията на наемателите в бизнес сгради през последните години?

Изискванията на бизнеса към площите, които наема, се променят в съответствие с бързо променящите се стандарти и тенденции при бизнеса. Разбира се, параметри като местоположение, достъпност и предлагани удобства винаги ще бъдат актуални. При търсенето обаче все повече се набляга на характеристики на сградите като енергийна ефективност, възможности за пестене на енергия и използване на алтернативни източници.

Все по-актуални и търсени стават „умните“ сгради, които определено са сградите на бъдещето. От голямо значение е и заобикалящата среда – не само достъпност откъм инфраструктура, а и зелени площи, възможност за ползване на допълнителни услуги, спортни занимания и т.н.

Ние в Интерпред обаче обичаме да казваме, че това, което „прави разликата“, е в голяма степен отношението към наемателите. И смятаме, че именно това е голямото ни предимство – успяваме да предоставим на фирмите, които подслоняваме, нещо повече от офис пространство и поддръжка на помещенията. Гордеем се, че 80% от компаниите, които са наематели на Интерпред-СТЦ София, са при нас вече повече от 20 години, което говори за удовлетвореността им от партньорството с нас и е отличен атестат за качеството на услугите, които предлагаме.

 

Какви са наблюденията Ви за развитието на пазара за офис площи в България през последните години?

Едва ли ще изненадам някого, ако кажа, че пазарът е изключително динамичен. Една от основните му характеристики е появата на много нови сгради през последните години, които съответно имат предимството, че са построени съобразно най-новите тенденции. Развитието на инфраструктурата, разширяването на метрото в София, оказват значително влияние при ориентиране на търсенето.

Значителното увеличаване на площите води и до нарастване на предлагането, съответно – и до изостряне на конкуренцията. Същевременно наблюдаваният стабилен икономически растеж и устойчивото развитие на сектори като IT и аутсорсинг, които са сред основните двигатели, генерират темповете на търсенето.

И тук отново ще подчертая, че „битката“ за клиенти се води не само на полето на даденостите, които предлага една офис сграда, а и на база на гъвкавостта, с която тя се управлява, и готовността ѝ да предложи на наемателите най-добрите условия. Наблюдаваме все повече фирми, които оценяват това.

 

Какво е мястото на енергийния мениджмънт и устойчивото развитие в съвременното управление на сгради?

Бих казал – основополагащо. Не само като морално задължение – към околната среда, към опазването на ресурсите и към бъдещите поколения, но и въз основа на това, че добрият енергиен мениджмънт и устойчивото развитие се позиционират сред основните критерии на наемателите при търсенето на офис пространства. За да бъдем в крак с времето, трябва все повече да редуцираме използването на традиционни енергийни ресурси, да се стремим да запазим естествените екосистеми и връзката на хората с природата.

 

Как могат да се оптимизират процесите при управлението на една бизнес сграда?

Оптимизирането на управлението на бизнес сградите е процес, който следва да бъде непрекъснат. В най-общи линии, успешното управление на една бизнес сграда се състои в оптимизиране на разходите, постигането на енергийна ефективност и използване на иновации. И тук обаче, както във всеки друг сектор, никой не е абониран за успеха, а и светът около нас се развива толкова динамично! Затова трябва да се търсят постоянно нови и нови детайли, чиято промяна или усъвършенстване ще допринесе за подобряване на крайния резултат.

Успешното управление на дадена сграда и добрите условия, които тя предлага, са инструмент и за повишаване на резултатите на компаниите, които развиват там своя бизнес. Затова и всяка една сграда представлява цялостна екосистема, която трябва да бъде правилно поддържана, разумно управлявана, с мисъл за благото на всяка една част от нея. Немаловажна част при управлението на сградите е и човешкият фактор, добрият екип от опитни, мотивирани и работещи специалисти, които да допринесат за осъществяването на общата цел.

 

Развивате бизнес в България и в Италия. Кои силни качества на италианския начин за управление ви помагат да бъдете успешни и тук?

Да, ние сме в България вече близо 30 години и я чувстваме като наша родина. Виждам много прилики между хората и в България и в Италия – достойнство, отговорност и справедливост. Стремим се навсякъде, където работим, да познаваме много детайлно спецификите на бизнес средата, на местната общност и изискванията на потребителите. Това, което ни отличава, е лоялността в бизнес отношенията – ние изграждаме сериозни и устойчиви връзки с нашите партньори и клиенти, както и се грижим изключително за нашите служители – да бъдат удовлетворени, да се развиват професионално и да бъдат горди, че са част от нашето семейство. Също така държим на традициите – и в тази връзка може би сме малко по-консервативни от повечето бизнеси, но знаейки нашите силни страни и активи, пазим и разчитаме на нашите бизнес и човешки ценности.

По отношение на фасилити бизнеса – това, което ни помага много, е разбирането на нуждите и желанията на нашите наематели и партньори, както и постоянното отчитане на тенденциите на пазара, за да улесняваме и помагаме на бизнеса на нашите клиенти.

___

Франко Миролио завършва Liceo Scientifico „L. Cocito” в Алба, Италия, през 2006 г., както и по-късно Курс по Международни изследвания за сътрудничество и развитие във Факултета по политически науки на Университета в Торино.

Започва кариерата си през 2007 г. в Tenuta Carretta s.r.l. и Edoardo Miroglio Wine първо като търговец, след това като Мениджър продажби и маркетинг и накрая като Президент на компанията.

Франко Миролио ръководи Miroglio Real Estate S.p. от 2009 г. Той е член на Управителния съвет на Miroglio S.p.A. в периодите от 2008 до 2011 г. и от 2014 до 2018 г. Миролио е генерален директор на Дивизия „Текстил“ на „Е. Миролио“ ЕАД и изпълнителен директор на „Интерпред – СТЦ София“ АД от януари 2015 г. насам.