Вървим в крак с новите технологии, залагаме на обучение и качествени кадри
Десислава Фераджиева, управител HomeCare BG
Как се развива вашата компания през последните години?
Смятам, че в последните години се промени не само нашата компания, но и пазарът като цяло. От една страна в миналото наблюдавахме сериозна криза, но същевременно напоследък се вижда възраждане в строителството. Основен въпрос, който стои пред индустрията е – Взехме ли си поука от случилото се? От друга страна, паралелно с тези промени, настъпват такива и у клиента, у неговата нужда за имот, нараства броя на индивидуални инвеститори на недвижими имоти. Това води до множество изменения в средата, изискванията и нуждите на потребителя, а знаете една компания в сферата на услугите винаги трябва да отговаря на желанията на своите клиенти.
Това, което мога да изтъкна, като две основни направления при нас, които разбира се вървят паралелно и са следствие на вече споменатите промени. Първо, разширяваме партньорската мрежа като отговор на нарастващите нужди на нашите потребители и разширяваме портфейла от услуги, който имаме. Това, което смятаме, че е ключът към успешен пропърти мениджмънт определено са комплексните решения. Ако един клиент може да намери отговор на всички свои нужди при нас, то нашата компания е на прав път. А ако може да отговори дори на нуждите, които клиентът ни още не знае, че има, то със сигурност ще сме лидери на пазара.
И за финал мога да кажа, че пропърти мениджмънта няма как да е подминат от технологичния бум и всеки процес се автоматизира все повече и повече с цел спестяване на време и улеснение. Това, което обаче няма да може да бъде изместено никога, определено е вниманието и индивидуалния подход, на който залагаме.
По-известни сте като пропърти мениджмънт компания. Разкажете малко повече за останалите услуги и продукти, които предлагате на вашите клиенти?
Както знаете, ние предлагаме пропърти и фасилити мениджмънт услуги. Също така имаме и доста стабилно присъствие в сферата на сградния мениджмънт. Можем да се похвалим с доста бизнес клиенти, сред които са банки и офис сгради. Развитието на фасилити мениджмънта и увеличаването на нашето портфорлио от услуги беше и сред основните причини да променим логото си, за да бъдем асоциирани не само с пропърти мениджмънт. Въпреки че тясната специализация винаги води до експертно познание на клиента и нуждите му, ние имаме богат опит и в други сфери като например туризма. Вече над 6 години имаме и доста активно участие в менажирането на хотели – което роди идеята за развитие на новата ни марка HCHotels, което пък провокира и интереса ни към сферата и логично резонира в това да инвестираме и в собствени хотели.
Изхождайки от опита и партнирайки си с други експерти в посочените сфери, успяваме да затворим кръга от управление, поддръжка и стратегическо инвестиране в недвижими имоти. Един от важните ни успехи например са дългогодишните договори, които имаме с институции в цялата страна.
Какви са плановете ви за развитие на компанията през следващите две години?
До известна степен смятам, че на този въпрос отговорих още с първия. Сферата, в който се развиваме е динамична, съответно ние искаме да се развиваме и го правим с нейните обороти. За да предлагаме качествена услуга, както вече споменах, трябва да разширяваме услугата в унисон с нуждите на потребителя. Това, разбира се, включва и негоата нужда от все по-бързо обслужване, с един клик, което вместо да уеднаквява услугата, всъщност я персонализира. Вървим в крак с новите технологии, залагаме на обучение и качествени кадри и разчитаме на различни местни и чуждестранни партньор като черпим от техния опит, но оставаме верни на усета ни да разбираме и откликваме на нуждите на нашия потребител.
Смятате ли, че фасилити мениджмънта се развива в правилна посока през последните години в България?
Определено смятаме, че има много път да бъде извървян, за да сме наравно с европейските стандарти за фасилити мениджмънт, но също така виждаме и значителен прогрес. Дали върви в правилната посока, това може да каже и отсъди само времето и развитието на пазара. Това, което обаче е позитивно – засилена информираност по темата, повече опитност на фирмите, разширение на бранша, навлизане на технологиите в сферата и нейното по-бързо интегриране в ежедневието. Важно е да не забравяме, че фасилити ениджмънта е управление, което резултира в по-добро и по-успешно такова, оптимизация и повишаване на качеството.
Има ли място за внос на служители в сферата на управлението и поддръжката на сграден фонд?
Това е един много комплексен въпрос. Това, което мога да кажа е, че със сигурност сградният фонд е една много пренебрегвана тема. Имаме десетки хиляди сгради с архитектурна стойност, които се рушат, а ние губим от културата и изкуството си. От практична гледна точка има твърде много стари сгради в експлоатация, които не са подготвени за природни бедствия или други инциденти. Смятам, че има много наболели въпроси от темата за сградния фонд.
Но конкретно за „вноса“ на служители, по-скоро мисля, че трябва да има внос на идеи, внос на добри практики от Европа и света, внос на мотивация и решителност на действие към днешните служители. Обликът на страната ни, особено в момент като този – докато сме председатели на Европейския Парламент, е от изключително значение. И буквално, и преносно сградният фонд е, това, по което ни „посрещат“, той е дрехата на България, редом с прекрасната ни природа. Ако имате предвид фирмата, в която наемам, както българи, така и молдовци и украинци, началото беше изцяло свързано със сферата на туризма и мисля, че това е по-скоро естествен развой на събитията, а не нещо преднамерено. Част от другите служители, които са „вносни“ изпълняват неескепртни фунцкии във фасилити услугите ни и едва ли техния произход има общо с качеството на работата им. Светът е твърде глобално място, България също, за да ограничаваме подбора на персонал до национална принадлежност. А и смятам, че различната гледна точка винаги допринася за по-добри бизнес идеи.
Интервюто взе: ПЕТЪР ТАШЕВ
Автор снимки: МАРИЯ СЪБОТИНОВА