NEXT DIFI 2017 очерта дигиталните предизвикателства пред финансовия свят
Все повече и повече регулациите засягат използването на технологии, включително и в сферата на финансовите продукти и услуги. Предизвикателство е да се предостави едно добро Fintech решение, което да е както законно, така и достъпно и удобно за потребителя, стана ясно по време на Международния форум NEXT DIFI 2017, организиран от b2b Media.
Лидерите на дигитални финансови решения се събраха по време на конференцията, която се провежда за втора поредна година.
Ключов гост-говорител беше Ноеми Пап от Европейската банкова федерация, която очерта предстоящото навлизане на нови регулации за Fintech компаниите. В дискусиите очастваха още Румен Радушев, ръководител на “Индивидуално банкиране” в Пощенска банка, Калин Костов, изпълнителен директор на ЗД Евроинс Живот, Ивелин Камбуров, главен финансов директор на Кредисимо, Карел Крейчи от Демика, Филип Мутафис, инвеститор в Пейсера България, адв. Георги Димитров и др.
Дигитализацията е голямо предизвикателство за традиционните финансови институции, но тя също носи значителни предимства за тях, стана ясно от дискусиите по време на форума.
В областта им с конкуренцята с FinTech компаниите вероятно вървим към симбиоза между двете, споделиха лидерите на иновативни компании като CertAsig, Paysera, Evrotrust, Euroins, Credissimo и Пощенска банка, които се включиха в събитието.
От гледна точка на новите регулации, те все още са прохождащи по отношение на FinTech компаниите и тепърва ще придобиват образ и модел. Но е ясно, че все повече и повече държавните и европейските органи ще навлизат в регулирането при използване на нови технологии.
Пример за това е и новата директива GDPR, която ще влезе в сила от май 2018 година – General Data Protection Regulation (или Общ регламент относно защитата на данните) ще засегне всяка организация в ЕС, която съхранява лични данни, както и всеки един бизнес в рамките на ЕС. Изискванията са комплексни, а глобите за неспазването им – високи (до 4% от глобалния оборот на организацията или до 20 млн. евро). Регламентът се отнася само до личните данни на физически лица, като се очаква в бъдеще да се доразвие и за юридически.
Всяка компания първо трябва да разбере и документира с какви точно лични данни оперира, както и по какъв начин ги обработва. В зависимост от това следва да се вземат различни технологични мерки, за да се предотврати незаконна обработка, загуба, унищожаване или увреждане на данните.
За да се предостави едно много добро Fintech решение, което да е както законно, така и достъпно и удобно на потребителя, това се очертава като едно голямо предизвикателсво.
Дигитализацията във финасовия сектор върви с пълна сила, но не такава е ситуацията в сектор застраховане. Все пак не липсват и примери за иновативни проекти и най-интересният в това отношение носи името Oli – онлайн платформа за застраховки, използваща възможностите на новите технологии, за да предостави услуга, която е по-добра и по-бърза от традиционните.
Oli e Start up, продукт на «Евроинс Живот», който е подкрепен от Euroins Insurance Group и презастрахован от Swiss RE. Той беше представен от изпълнителният директор на ЗД Евроинс Живот Калин Костов по време на Международния форум NEXT DIFI 2017.
Сайтът, на който може да бъде открита новата платформа е www.getoli.bg
Застрахователна програма Oli e първата по рода си дигитална платформа, предлагаща онлайн застраховки живот. Oli е реализирана от служители на компанията и външни консултанти като част от вътрешна кампания за нови иновативни проекти в полза на клиентите, разказа Костов.
Oli е и част от по-мащабна инициатива на ЕИГ – Boosts! EIG, с цел инвестиции във финансово и застрахователно-технологични (fintech/insurtech) продукти и модели.
Решенията от вчера не са отговорите на утрешните предизвикателства. Това обяви Румен Радушев, ръководител на “Индивидуално банкиране и алтернативни канали” в Пощенска банка, който взе частие в Международния форум NEXT DIFI 2017.
Промяната, която настъпва, означава, че нещо ново се случва във всекидневието, в банкирането, във всичко, отчете експертът.
Според него предизвикателството на дигитализацията е новото нормално и то изисква постоянни иновации. Да погледнеш напред в бъдещето и да го предвидиш. Това се налага и на традиционните играчи във финансовия сектор, ако искат да останат актуални и в бъдеще. Радушев отчете, че новото поколение е различно. Според цитирани от Радушев данни 71% от милениалите твърдят, че предпочитат да посетят зъболекаря си, вместо да слушат какво говори техния банкер.
Една трета от младите смятат, че до 5 години няма да се нуждаят от банките изобщо. Всеки трети пък е готов да сменя обслужващата го финансова институция на всеки 90 дни. Един от най-съществените въпроси пред банките днес е: Твърде големи ли са, за да се променят и да се съобразяват с новите реалности?
Една значителна част от потребителите твърдят, че банките са бавни, скъпи и в някои случаи неадекватни. Проучванията показват, че клиентите очакват от тях гъвкавост, бързина и прозрачност.
Пред основните финансови играчи е поставен въпросът: Ще възприемат ли промяната или техните клиенти ще ги сменят?
Някои от най-големите амеркинаски банки например имат иновативна стратегия – за да отговорят на изискванията на своите клиенти постепенно се превръщат в софтуерни компании. Традиционните банки са длъжни да се преобразят в дигитални институции.
Вярвате или не в Голдман сакс имат повече наети програмисти в момента от Фейсбук.
Конкуренцията в сектора на финансите обаче става все по-ожесточена, тъй като там навлизат играчи като Apple, Facebook, Google, Amazon, Samsung, които предлагат финансови услуги и продукти на своите потребители, припомни Радушев.
Малките финтех компании също създават безпокойство в сектора и са в състояние да разместват пластовете. Битката е като между Давид и Голиат, смята Радушев. Очаква се 20% от традиционното кредитиране да премине в алтернативни финанси и да донесе загуби от 12 млрд. долара на банките.
Така например Landing Club е най-голямата peer to peer платформа за кредитиране в света и към 2017 година е отпуснала близо 30 млрд долара кредити.
И все пак около 74% от банките имат иновационни стратегии и са готови да посрещнат новите предизвикателства, а 78% инвестират в иновации.
Във финансовия сектор дигиталното е новото нормално, заключи Радушев.
В него навлизат Изкуствения интелект, дигиталната идентификация, интуитивното управление на финансите и се задава новата вълна от регулации.
Светът е различен и България не е изключение, въпреки, че у нас все още 95% от плащанията са в кеш.
Все пак нагласите се променят, а клиентите все повече търсят отношение.