Новата роля на фасилити мениджъра
Фасилити мениджърът има своята лидерска роля в компанията
Настоящата ми позиция в сферата на управлението на имотите – консултант, ми даде възможност да разширя погледа и възприятията си, да очертая новите трендове и посоки в нашата професия.
След като съм била в ролята на представител на собственика на сградите, в ролята на клиента-наемател, в ролята на доставчика на услугите, а сега в четвъртата роля на консултант добавям нова стойност към нашата професия. Глобалните трендове и промени в нашето време – технологии, среда, урбанизация, екология водят до размисъл и разширяване на представата за професията ни.
Развитието и промяната в нуждите на клиентите, служителите и на поколенията, на компаниите като цяло, що се касае до офис пространството, води до изменения не само в сградите, офисните помещения, но и разбира се, в ролята на фасилити мениджъра. Необходимо е да познаваме новата култура на работното място, за да бъдем максимално полезни и отговарящи на съвременните нужди. Именно фасилити мениджърът е този, който има движеща роля в този процес и активно участва в оформянето и развитието тази култура.
Имам усещането, че в мениджмънта на компаниите добавената стойност, която управлението на имотите носи, не е достатъчно отчетена и оценена. В повечето случаи фасилити мениджърът се възприема като човекът, който отговаря за осветлението, за безаварийната работа на асансьора в сградата, за избора на доставчик на кафе в офиса и т.н.. В действителност всичко това представлява малка част от задачите на фасилити мениджъра, който има много повече, разнообразни и все по-нови отговорности.
Новото време и промени изискват фасилити мениджърът да бъде мениджър, който не само отстранява препятствия и проблеми, но насърчава сътрудничеството между направленията в организацията, инициира и съблюдава грижата за околната среда, въвежда иновации в културата на работното място. Фасилити мениджърът е мениджърът на работното пространство и именно негова е задачата да създаде и поддържа чувство на доволство у всеки един служител в компанията.
Същността на фасилити мениджмънта не се състои единствено в реализацията на тръжни процедури и конкурси, както и в доставката на услуги и техния контрол. Фасилити мениджмънтът обхваща всички процеси по управление и обслужване на имотите, грижа и създаване на комфорт на работното място на служителите, както и взаимната връзка между тях. Ето защо фасилити мениджърът има своята лидерска роля в компанията. Той е човекът, който създава и се грижи за доволните вътрешни клиенти, а именно служителите!
Фасилити мениджърът е необходимо да бъде бизнес ориентиран и да развива своите умения, за да отговаря на новите тенденции в компаниите. Той трябва да притежава както координационни, така и организационни способности, умения за анализиране на данни и използване на технологии, design thinking и не на последно място да взима активно участие в изграждане на фирмената култура и бранд, както и да съдейства за създаване на ангажираност от страна на служителите към компанията.
Ето защо е време да се осъзнае и осмисли новата роля на фасилити мениджъра, неговата ключова позиция в структурата и процесите в компанията и да му се даде дължимата оценка за приноса и мястото му в организацията.
Автор: БИСЕРА ИВАНОВА