Интервюта

Все повече компании разбират значението на ФМ услугите и тяхната необходимост

Мария Манолова e родена през 1983 г. Завършва Софийски университет „Св.Климент Охридски“, специалност История, след което записва магистратура по Финанси в НБУ. От 2006 година работи в имотното дружество на групата Вили Бетц в България – Виена Реал Естейт, като Пропърти и Фасилити мениджър. В момента се обучава в магистърска степен Бизнес с недвижими имоти в УНСС.
Мария Манолова e родена през 1983 г. Завършва Софийски университет „Св.Климент Охридски“, специалност История, след което записва магистратура по Финанси в НБУ. От 2006 година работи в имотното дружество на групата Вили Бетц в България – Виена Реал Естейт, като Пропърти и Фасилити мениджър. В момента се обучава в магистърска степен Бизнес с недвижими имоти в УНСС.

Как преминава един ваш ден като фасилити мениджър?
Ще си позволя да цитирам Рангел Вълчанов, който отговори на подобен въпрос по следния интересен и много точен начин -„Както казват синоптиците, денят ми минава преобладаващо, но с различен успех – ту слънчево, ту дъждовно“. И при нас е така. Работата на фасилити мениджъра винаги е динамична и много разнообразна. Има по-спокойни дни, в които се опитваме да наваксаме с пропусната оперативна работа, и други, които минават сякаш за един миг. Това, което задължително правя сутрин, е да прочитам мейлите си и да отделям време за определяне на приоритетите. Не винаги успявам да планирам деня си, тъй като работата е непредсказуема, но със сигурност голяма част от него минава в комуникация – с наемателите, с колегите, с подизпълнители, с архитекти, строителни фирми и т.н. За мен добрата комуникация винаги е била една от основните предпоставки проблемите и казусите да се решават бързо и правилно, да се изгради взаимно доверие и когато ни се обадят, да го правят защото знаят, че могат да разчитат на нас– ще реагираме бързо и адекватно.
Какви са основните предизвикателства, пред които се изправяте?
Ние сме компания, която притежава и управлява собствените си различни по тип площи – офис сгради, логистични центрове, сервизи, изложбени зали, производствени халета, а от скоро и студио, в което се снимат едни от най-мащабните предавания в България. По тази причина не предлагаме чистата услуга поддръжка на сграда, а по-скоро търсим цялостни комплексни решения, които да задоволят изискванията на нашите клиенти. В този смисъл, едно голямо предизвикателство за нас е целят процес – от това да успеем да идентифицираме конкретните нужди на нашите наематели, да преобразим помещенията точно по начина, който са си представяли и който отговаря максимално на техните корпоративни изисквания до това да се чувстват комфортно и сигурно в добре поддържани площи.
Смятате ли, че фасилити мениджмънтът е професия, доминирана от мъже? Поставени ли са дамите на по-високи изисквания, за да докажат професионализма си?
В световен мащаб жените на мениджърски позиции са доста по-малко от мъжете. Съвсем нормално е и в нашата професия да е така, но ако трябва да бъда честна, никога не съм разсъждавала върху тази тема. За нас (жените) професията е много важна не само защото се стремим към финансова независимост, а защото тя ни дава възможност за себереализация и развитие, дава ни самочувствие. Това е достатъчен стимул за една жена постоянно да доказва професионализма си и без да е необходимо към нея да бъдат поставяни по-високи изисквания. Както казах по-горе, фасилити мениджмънтът е динамична и интересна професия, съвкупност от много и различни дейности, които изискват преди всичко добра организация и понякога дори креативност. И тук, мисля, че жените имаме малко предимство пред мъжете.
Какво трябва да се направи, за да се популяризира ФМ браншът? Има ли адекватно образование и стимул за младите да търсят реализация в този сектор?
Най-вероятно ще повторя някои от колегите, но в последните години ФМ браншът наистина се разви, а и продължава да се развива успешно. За това допринесоха различни фактори като бума в строителството, последвалата криза и преориентирането на много строителни фирми към поддръжката на сградите, промяна във възприятията на инвеститорите, опитът, който натрупаха местните компании и опитът, който донесоха чуждестранните такива, усилията, които полага асоциацията и т.н. Това са едни много сигурни и стабилни основи, върху които трябва да се надгражда. Все повече компании разбират значението на ФМ услугите и тяхната необходимост. От тук-нататък най-сигурният начин за популяризиране е добра работа от страна на фасилити мениджърите –качествена услуга, резултат от професионална поддръжка в една сграда. и не на последно място – оптимизирането на процесите и печалба. Правят се и стъпки за подходящо образование в областта на пропърти и фасилити мениджмънта, което ще увеличи интереса към професията, и се надявам да накара младите да търсят реализация в сектора.

Интервюто взе: Петър ТАШЕВ