Бизнесът в осветлението ще расте с по 5% годишно
Законодателните инициативи за енергийна ефективност и гъвкавите финансови решения са стимул за нови технологии в осветлението
Към 2020 г. Азия ще е най-големият пазар на осветителната индустрия с дял от 45%
Ако до 2020 г. Германия премине изцяло към нови осветителни технологии, ще спести енергия, колкото от три атомни реактора
Енергийната ефективност на LED технологиите надхвърля тази на останалите технологии в осветлението
Глобалната криза не подмина и бизнеса в осветлението, но както и в другите икономически сфери, така и в тази, предизвикателствата на трудната ситуация накараха предприемачите да намерят по-евтини и по-ефективни решения, за да оцелеят и да продължат напред. Секторът е един от най-тясно свързаните с растежа на икономиката и особено със строителството. Влияят му регулациите в областта на енергийната ефективност и екологията, както и възможността за прилагане на гъвкави мерки за финансиране. Битката на пазара през последните няколко години е между традиционните средства за осветление и новите технологии, особено LED-иновациите, които макар че успяват да понижат себестойността си, продължават да срещат силна конкуренция от страна на по-евтините продукти, използвани за осветление навън, в дома и в индустрията.
Една от големите консултантски компании, които следят пазара на осветление в глобален мащаб и ежегодно изготвя анализ на състоянието му, е McKinsey&Company. В последното си проучване от дружеството посочват, че икономическата криза се е отразила върху бизнеса с осветление, но перспективите пред него остават позитивни в краткосрочен и средносрочен план. Така например до 2020 година МакКинзи очакват, че приходите на осветителната индустрия в глобален мащаб ще достигнат до 100 млрд. евро, като пазарът ще расте с по 5% до 2016 година. След това растежът ще е с по 3% годишно. В почти всички сфери на приложение на новите технологии в осветлението, LED ще завземат все по-голям дял, като единствено при LCD дисплеите битката изглежда загубена в полза на иновации от още по-ново поколение.
В следващите седем години се очаква Азия де се превърне в най-големия пазар на осветителната индустрия с дял от 45%. В момента този регион на света води в глобалното преминаване от традиционно осветление към LED технологии в осветлението. Особено голяма е активността в Япония и Китай.
Това кореспондира с прогнозите за икономически растеж, които направи в началото на годината Световната банка. В доклада й БВП на Китай се очаква да се повиши с 8.5% през 2013 година, а от глобалната икономика се очачва да отчете растеж от 2.4%. Лоши остават перспективите за Европа, след като в средата на февруари Европейската комисия прогнозира свиване с 0.3% на БВП на еврозоната.
Друг съществен фактор, който се отразява положително върху индустрията в осветлението, според McKinsey&Company, е отказът от ядрената енергетика. След аварията във Фукушима през 2011 година Германия предприе извеждане от експлоатация на ядрените реактори, а проектите за строеж на нови централи в много точки по света бяха замразени. Това води до необходимост от постигане на енергийни спестявания, които са възможни и чрез подмяна на традиционното осветление с LED решения. McKinsey&Company илюстрират потенциала на тези решения като пресмятат, че ако до 2020 година Германия премине изцяло към нови технологии в осветлението, то това ще спести енергия, равна на капацитета на три ядрени реактора.
Движещите сили, които биха могли да стимулират подмяната на конвенционалното осветление, остават законодателните инициативи в областта на енергийната ефективност и гъвкавите финансови решения, които да помогнат на потребителите да си позволят по-високата първоначална инвестиция. Пазарът на осветление е с дял от около 20% от енергийната консумация, според McKinsey&Company, което дава възможност за постигането на значителни икономии чрез подмяна на използваната технология. Енергийната ефективност на LED технологиите надхвърля тази на останалите технологии в осветлението, ето защо по-голямото проникване на LED би довело до спад в енергийното потребление.
В момента LED осветлението в Европа е около 9% от пазара, в Северна Америка делът е около 8%, а в Азия новите технологии в осветлението са с 10% от общо инсталираните решения. Най-голям принос за навлизането на новите технологии има общото осветление, което включва в себе си градско осветление (улици, площади), осветление в магазини и молове, комерсиално осветление (хотели, барове, ресторанти, кина), декоративно осветление, индустриално осветление (включително спортни зали), външно осветление (паркинги, площади, осветление с цел сигурност), архитектурно осветление (на сгради, естетично осветление).
През 2011 година приходите от пазара на общо осветление са били 55 млрд. евро, според анализа на McKinsey&Company, което прави 75% дял от пазара на осветление. Прогнозите са до 2020 година делът да скочи до 80%, а приходите да достигнат до 83 млн. евро.
В структурата на общото осветление градското е с 40% пазарен дял през 2011 година, като LED – технологиите се представят със 7% дял. Очакванията са до 2016 година делът да достигне до 50% и над 70% през 2020 година.
Офисите са с 15% дял на пазара на общо осветление през 2011 година. Делът на LED там е 6%, а прогнозите са за достигане на 30% през 2016 година и почти 55% до 2020 година. Секторът е наситен с флуоресцентното осветление, което е голяма конкуренция на LED, отчитат от McKinsey&Company. Проникването на LED е затруднено от това, че офисите обикновено се поддържат и стопанисват от трети страни, а не от собственика или наемателя. Като резултат, решението за покупка на нова осветителна технология не се взема от онзи, който плаща сметката за ток.
В магазините LED осветлението е с дял от 7%. Прогнозите са за достигане на 45% дял до 2016 година и 70% до 2020 година, като основният двигател на това ще бъде поевтиняването на технологията.
Най-бавният сегмент в общото осветление е индустриалнията, където LED са само 4% през 2011 година. Очакванията са за достигане на 20% през 2016 година и 40% до 2020 година. Тук конкуренцията е силна от страна на флуоресцентното осветление. Очакванията на McKinsey&Company са, че LED осветителните тела ще станат ценово конкурентни с CFL (компактно флуоресцентните лампи) до 2015 година.
Външното осветление е с 12% дял в общия пазар на осветление за 2011 година. За разлика от останалите приложения, пазарът тук се движи основно от правителствените инициативи при предоставяне на публични услуги. В момета LED технологиите са 6% дял на този пазарен сегмент. Очакванията са да се покачи на 45% до 2016 година и на 70% през 2020 година.
Вторият голям сегмент в бизнеса на осветителната индустрия е осветлението за автобили. През 2011 година той е генерирарал приходи от 14 млрд. евро. До 2020 година се очаква приходите да нарастнат до 18 млрд. евро. Прогнозата се базира на очаквания ръст в производството на автомобили. Към настоящия момент осветлението за автомобили е с дял от 20% на пазара на осветление и през последните години в този сегмент почти няма положителни изменения. Това се дължи на проблемите в автомобилния сектор като цяло.
Третият основен сегмент на пазара е потребителската електроника. Тук тентедциите не са в полза на LED, а на още по-новите решения. През последната година се затвърждава спадът в продажбите на LCD монитори, което се отразява и върху по-слабите продажби на компоненти за тях. В този сегмент ускорено навлизат още по-новите OLED – технологии (Organic Light – emitting Diode). Заради агресивните инвестиции в OLED – технологии на корейски и японски компании се очаква, че този тип иновации ще заместят LED дори в производството на големи телевизори. Тази прогноза отчита, че OLED са по-скъпи и с по-ограничен живот, но пък успешното им налагане при дисплеите на смартфоните са причина за оптимизъм.
По данни на McKinsey&Company през 2011 година са реализирани 4 млрд. евро приходи от производство на подсветки и дисплеи. Що се касае до сблъсъка между двете технологии като ефективност, прогнозите са, че до 2020 година ефективността на OLED ще достигне 140 lm/W, докато ефекстивността на LED ще достигне до 220 lm/W.
За разлика от комерсиалните приложения на осветителната индустрия, които са в пряка зависимост от растежа на икономиката, то в жилищния сектор, тенденциите зависят от съвсем прагматични фактори. Там от значение е броят на инсталираните гнезда и в този смисъл застоят в строителсто влияе пряко върху перспективите за растеж. Подмяната на едни осветителни тела с други пък зависи от живота на технологиите. Дори и доходите да спаднат чувствително, потребителите ще се нуждаят от подмяната на изгорелия източник на осветление с друг.
В своя анализ на пазара от McKinsey&Company обръщат внимание и върху бизнеса на системите за контрол в осветлението, който също се развива динамично. Очаква се, че до 2020 година той ще порасне с 20% в глобален мащаб. Основни потребители на такива системи са офисите, но се очаква, че подобни автоматизирани решения ще бъдат търсени и за градско осветление, като помощ за това ще окажат гъвкавите финансови предложения за покупка на оборудването на лизинг или на кредит.
Проучване на .ledsmagazine показва прогнози за сериозен годишен ръст на LED осветлението – между 30 и 40% на година до 2016 след, което се очаква забавен растеж до 2019 година, когато LED ще има повече от 70% пазарен дял.