Електромобилността в България вече се развива на индустриално ниво

Електромобилността в България вече се развива на индустриално ниво. Това заявиха днес от Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). На пресконференция браншовата организация представи резултати от дейността си.

Секторът на електромобилността вече се оформил, като се произвеждат зарядни станции, електрически велосипеди и мотопеди, работи се и в посока да има производство на електрически автобуси, казаха от ИКЕМ пред журналисти днес.

Нараства значително броят на електромобилите в България, като техният ръст е от порядъка на Илия Левков, председател на ИКЕМ.

„Масивите на КАТ са отворени, но не са достатъчно структурирани относно видове и марки електромобили“, каза Левков, като допълни, че официалните данни не отразяват реалния брой електромобили в България, който според клъстера доближава 2500.

От клъстера прогнозират 200 до 300% ръст на месечна база на електромобилите в страната. За хибридните коли той ще се запази стабилен от порядъка на 120%.

От ИКЕМ отчитат и че сравнително малко от собствениците на електромобили в страната се възползват от възможността да вземат стикер за безплатно паркиране.

На въпрос дали предвид очаквания ръст на ползването на електромобили в България ще доведе до нови въпроси при балансирането на електроенергийната мрежа, от ИКЕМ коментираха, че работят по проект за превръщането на електромобилите в „активни потребители“ на енергия.

„Повечето хора зареждат електрическите си коли нощем в домовете си, към момента на атрактивни за бита цени. Специален софтуер ще позволи те да подават товар към мрежата, когато има недостиг на електроенергия. Така един потребител на електроенергия би могъл да спести по 400 – 500 лв. на година“, коментира Илия Левков.

Нараства и броят на зарядните станции за електромобили. Към момента в страната са общо 80, като предстои разкриването на нова мрежа на Столична община, финансирана по европейска програма. Първата зарядна станция ще бъде открита скоро до НДК, каза Боян Захариев, член на борда на Директорите на ИКЕМ.

Самият ИКЕМ също работи по своя мрежа. В нея зареждането ще е безплатно, за да се популяризира използването на електромобили. По думите на Захариев България вече е на ключово място що се отнася до електромобилността на Балканите, наред с Румъния.

„Двете страни се развиват паралелно. В България има 80 зарядни станции, в Румъния 78. Двете страни си сътрудничат за развитието на общи проекти“.

Клъстерът работи и за подготовката на професионални кадри в областта на електромобилността, като си сътрудничи с 5 гимназии и 3 университет в страната и има разкрити паралелки и специалности с такава насоченост.

Електромобилност и КСО

Предприятието АК Магнит, което произвежда компоненти за влакове в Годеч и е член на клъстера, е възприело електромобилността като част от стратегията си корпоративна социална отговорност. Компанията използва електромобили за превоза на служителите си, а превозните средства се захранват от фотовотаичен парк.

„Електромобилността и екологичното мислене привличат млади квалифицирани кадри, отчитаме това като плюс и за компанията“, коментира Иван Стратиев, изпълнителен директор на АК Магнит.

Предприятието ползва зарядни станции на друг български производител – „Елпром Шабла“.

Електромбилността като реклама за България

„Надяваме се да представим България на Експо 2020 в Дубай с иновативни технологии в областта на отбраната, спасяването и аерокосмическия сектор“, каза Иван Кристоф, предприемач с богат опит в технологиите в тези сфери.

Той представи проекта си за мрежа за сътрудничество For Bulgaria.

Кристоф е активен съмишленик и подкрепя развитието на електрическата мобилност в България. Той ръководи Сдружение Специализиран отряд за спасяване “SOS”, което в началото на август подписа меморандум за сътрудничество между ИКЕМ. Двете сдружения ще работят активно за популяризирането на алтернативния начин за придвижване, ще участват в съвместни инициативи и събития с цел по-ускореното развитие на електрическата мобилност в България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *