Най-ефективните работни места са проектирани с фокус върху хората

Как се развиват ергономичните офис мебели през последните години?

Денислав Стефанов завършва финанси през 2001 г, основава Уъркспейс България през 2008 г. Основен фокус на бизнеса – създаването на креативни офис пространства, които да стимулират и развиват креативността и продуктивността на хората работещи в тях.
Член е на Германо-Българска индустриално-търговска камара, и на Българо-Швейцарска търговска камара

Има много тенденции, които наблюдаваме в последно време – по отношение на офисните пространства, функционалността и иновациите при ергономичните мебели.
Първо, една от основните тенденции, която е актуална и у нас и се наблюдава в голяма част от офисите в България, е свързана с реорганизирането на офиса в пространство, което насърчава колаборацията между служителите. Мениджърите забелязват как работата в екип води до постигане на корпоративен успех. През последните няколко години бавно, но сигурно виждаме преминаването от сегрегация и разделение на офиса към т.нар. „open space” (прев. от англ.:отворено пространство). Новостта тук е в създаването на кътчета, където служителите могат да се усамотят, за да се фокусират или да проведат личен разговор. Дизайн, който разбира защо и как хората си взаимодействат един с друг, стимулира сътрудничество и колаборация.
От тук се поражда и тенденцията във всеки офис да се обособи т. нар. стая за релакс. Това прави работното пространство по-удобно и стимулира спокойното сътрудничество между служителите и сплотява колектива. Включването на специални зони за отдих в офиса е и ключов фактор за по-приятен работен процес, което въздейства и на мотивацията на служителите.
Друга тенденция е свързана с включването на работни станции, които позволяват работа в седнало и в изправено положение. Всички знаем колко вредно за здравето е продължителното седене и колко големи са ползите от промяната на позицията в продължение на работния ден. Нашите тела са направени да се движат. Също така, много компании се насочват към организирането на правостоящи срещи.

Освен разбирането за човешкото тяло, създателите на ергономично офис обзавеждане задълбочават усилията си и достигат отвъд бариерите на конвенционалното мислене, като включват в концепциите си и мисъл за природата. Пример за това е столът Aeron на американската компания Herman Miller. Преди месец той претърпя реновация и така ние станахме свидетели на еволюцията на една революция. Първият по рода си стол, превърнал се в символ за ергономичност и довел до революция в ергономичното офис обзавеждане, вече е и приятел на природата. Със своя дизайн, който включва 39% рециклирано съдържание и 91% рециклируеми материали, Aeron поставя нова ера в офис обзавеждането – хармония, не само с човека, но и с околната среда и света, в който живее.

Разкажете за новата концепция Living Office на Herman Miller?

В основата на Living Office концепцията стои тезата, че работното място може да бъде мощен инструмент за постигане на целите на една организация.
Работната сила по света се променя. Очакванията към служителите се променят. Начина на работа се променя. Инструментите за работа се променят. Работата сама по себе си се променя.
Herman Miller, като лидер в ергономичното обзавеждане, работи с водещи учени и дизайнери, за да достигнат до по-добро разбиране на хората – как мислят, какво ги мотивира, как стигат до колаборация в работна среда.
В наши дни много хора работят в офиси, предназначени да подпомагат процеси и технологии от друга ера. Herman Miller виждат потенциал за създаване на един нов вид офис, проектиран спрямо съвременните разбирания на хората, спрямо работата, която вършат сега и инструментите от които се нуждаят за успех. От креативност до стандартизирани процеси – работата днес е по-разнообразна от всякога – защо и в офисите да нямаме същото разнообразие. В Living Office, хората могат да избират широка гама от пространства, които да бъдат в подкрепа на техните дейности, да засилват връзката с колеги и да спомагат за изпълнението на конкретна цел.
10Също така, отчитайки, че всеки индивид и организация има свои собствени уникални цели, характер и задачи, Living Office трансформира работното място в мощен инструмент, който изразява тази уникална култура и амбиция. Офисът може да изпрати дълбоко съобщение за това, зад какво застава бизнесът/компанията, която го обитава. За съжаление много хора подценяват пространството и за тях то не е нищо повече от подове, стени, врати и прозорци.
Living Office е концепция за едно по-естествено и желано работно място, което насърчава по-добра връзка, креативност, продуктивност и в края на краищата – успех. Това е мястото, където хората ще работят не защото така трябва, а защото така искат.

Как качестото на живот/работа на човека е засегнато е ергономичените мебели?

В концепцията за ергономията и ергономичните мебели, човекът и неговото качество на живот/работа е дълбоко засегнато и фундаментално, отправна точка и основа.
Ергономията е хуманна наука, в чиито център е човекът и неговият труд. Има непосредствена връзка между ергономичните офис мебели и човекът и неговото благоденствие. Производителите на ергономични мебели изследват именно потребностите на работещия човек. Това е заложено и в концепцията Living Office – най-ефективните работни места са проектирани с фокус върху хората и комплексните начини на работата им заедно и отделно.
Как виждате развитието на пазара в България?
За щастие все повече компании в България избират да заложат на здравето на служителите си и инвестират време и средства в създаването на един ефективен офис. Нуждите на служителите се различават драстично в различните компании. Това означава, че не съществува един универсален подход за планиране на пространството. Взимането на идеи, които работят при едни компании, могат да бъдат от полза, но пространственото планиране трябва да започне с разглеждане на уникалните нужди на служителите, тяхната работа и качеството, което предлагат на клиентите.
Ние стартирахме работата си през 2009 година и от тогава насам се радваме на голям интерес от страна на все повече фирми.
Все повече растат и клиентите ни, които работят от вкъщи и желаят да получат висша ергономия в домашни условия.

Интервюто взе: ПЕТЪР ТАШЕВ
Снимки: АЛЕКСАНДРА КОЛЕВА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *