2015 година бе пълна с предизвикателства

02(C) Александра Колева
Владимир Янков е завършил Бизнес администрация в City University of Seattle. От декември 2008 година той е сертифициран от Международната фасилити мениджмънт асоциация (IFMA) като професионалист в сферата на фасилити мениджмънта. Започва своя професионален път в САЩ. През 2009 година започва работа в България като мениджър ключови клиенти в „Далкия България“, като отговаря за екипи за поддръжка на три търговски центъра. От февруари 2011 година става част от екипа на „Луфтханза Техник София“, като последователно е проектен координатор, лидер бизнес развитие и от ноември 2014 – фасилити мениджър на компанията. Като такъв отговаря за екип от 10 човека, които поддържат непрекъснатия процес на работа на компанията.

Поздравления за наградата „Фасилити мениджър на годината“. Как се чувствате като първия победител в тази категория?

За мен е голяма чест да бъда първия награден и се надявам това престижно отличие да бъде показател за усилията на фасилити мениджърите в развитието на тази професия.

Разкажете ни повече за изминалата 2015 година? С какво тя ще остане във Вашето съзнание?

2015 година бе много предизвикателна, тъй като преживяхме смяна на ръководни кадри и сформирахме нов екип, който трябваше да се сработва. Като цяло започнахме всичко почти отначало при напълно работеща организация и естествено изискваща и очакваща отлично представяне от нас. Това означава дълги работни дни и, разбира се, екип, който да вярва, че промените се управляват добре. Нашият екип трябва да е активен участник в това управление. В настоящия момент, смея да твърдя, че работя с най-добрия възможен екип, който се характеризира с отлично свършена работа, честност в отношенията, сплотеност и ефективност. В края на 2015 година проведохме проучване за нашето представяне сред служителите на организацията и оценките, които получихме, бяха отлични. Това беше сигурен знак, че вървим в правилна посока и помогна много в идентифициране на зоните, в които трябва да положим още усилия.

Какво бихте променили в професионално отношение през 2015 година сега, след като тя е зад гърба ни?

Не бих променил нищо. Освен всички посоки, в които трябваше да се полагат усилия, като финанси, управление на проекти, оперативни изисквания, процеси и други, под най-голям стрес бяха поставени лидерските ми умения. За мен, в личен и професионален план беше голямо постижение да съумея да запазя екипа, да го накарам да повярва в мен, а хора с техните индивидуалности да повярват в самите себе си. А доколко съм се справил ще кажат самите те.

Разкажете малко повече за дейностите, заради които станахте „Фасилити мениджър на годината“, и по-специално за въвеждане на система за енергиен мониторинг и мениджмънт, като част от Building Performance.

Подобрихме значително плана за превантивна поддръжка, като стъпало към крайната ни цел, която е поддръжката на база на предвиждания (Predictive Maintenance). Освен това въведохме система за оценка представянето на членовете на екипа и направихме план за тяхното развитие с цел подобряване на качеството на нашата работа. Като част от цялостния процес, въведохме електронна система за подаване на сигнали от административната част от служителите и така обхванахме голяма част от работата, която дотогава оставаше свършена, но без каквато и да е следа. Първо искам да кажа, че идеята за Building Performance възникна преди известно време и е плод на разговори, мнения и дискусии с хора от бранша, и следва да им отдадем необходимото признание. Не бих искал да споменавам имена, те със сигурност ще разпознаят себе си в горните редове. Тъй като нашият бизнес е сезонно повлиян, Building Performance цели да рефлектира тази сезонност и да бъде показател на организацията дали ресурсите се изразходват оптимално. Системата беше разработена в две части – Fixed part и Energy Management Program. Fixed part се занимава с това, как нашите сгради и помещения в тях трябва да изглеждат, като се вземат предвид очакванията на нашите клиенти и служители, за да могат те да се чувстват комфортно и да бъдат доволни и продуктивни. В Energy Management Program е заложен контролът върху съоръженията за ОВиК, осветление и мониторинг и контрол на останалата част от електроконсумацията в зависимост от сезонността. Накратко, при промени в работния режим на организацията, трябва да се наблюдават и промени в енергоконсумацията. При първоначалните изпробвания на системата имаше големи изненади и неочаквани възможности за подобрения, които без този план и измерване на енергийните потоци нямаше да бъдат идентифицирани. Тук е моментът да спомена, че имаме доста амбициозен план на групово ниво за намаляване на въглеродните емисии – с 30% до 2018 година, включително, като този план е в начална фаза на имплементиране. Енергийният мониторинг ни дава представата къде, кога и как изразходваме енергията си, като също така можем да кажем колко енергия използваме на кв. метър, на човек, на човеко-час, за всеки един лев оборот и други, което локализира потенциални възможности и тенденции в енергопотреблението.

Труден ли бе процесът по избор на нова офисна сграда?

Не бих казал. От една страна, офисната сграда на Sofia Airport Center бе избрана заради нейната близост до нашата съществуваща база. Но и не по-маловажни са характеристиките на самата сграда, заради които тя е LEED сертифицирана, както и гъвкавостта, която получихме от пропърти мениджмънта на Tishman International.

Какви са очакванията Ви за 2016 година?

2016 очакваме да бъде също толкова интересна, колкото и предходната година. Ще продължим да оптимизираме процесите си, като част от постоянното ни подобрение, както и да събираме и анализираме данните за енергопотреблението ни. Ще разработим проекти за оптимизиране, с подкрепата, разбира се, на нашия топ мениджмънт. Ще направим преценка на това какви умения ще ни бъдат необходими, за да преминем към Predictive Maintenance. Всеки един техник от екипа ще решава сам кои задачи от плана за превантивна поддръжка да взима, в зависимост от неговата специалност, като това ще даде поглед върху ангажираността на персонала. Ако има останали несвършени задачи, те ще бъдат раздавани от техния пряк ръководител. И не на последно място – постоянното обучение и мотивация на фасилити екипа е приоритет, тъй като те са основният двигател на тази не малка машина Фасилити.

 

Владимир Янков е завършил Бизнес администрация в City University of Seattle. От декември 2008 година той е сертифициран от Международната фасилити мениджмънт асоциация (IFMA) като професионалист в сферата на фасилити мениджмънта. Започва своя професионален път в САЩ. През 2009 година започва работа в България като мениджър ключови клиенти в „Далкия България“, като отговаря за екипи за поддръжка на три търговски центъра. От февруари 2011 година става част от екипа на „Луфтханза Техник София“, като последователно е проектен координатор, лидер бизнес развитие и от ноември 2014 – фасилити мениджър на компанията. Като такъв отговаря за екип от 10 човека, които поддържат непрекъснатия процес на работа на компанията.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *