Професионалното управление на сградата е услугата, която вече клиентът сам търси

Бисера Пейчева
Бисера Пейчева е завършила магистратура в Икономически университет – Варна, специалности „Маркетинг” и „Управление на продажбите”. От 9 години работи в сферата на ФМ, като развива изцяло дейността в „Пи Ел Ейч Инвест” ООД и налага марката PLHome. Към настоящия момент управлява персонал от 125 души и организира поддръжката на жилищни, ваканционни и бизнес сгради с над 215 000 кв.м. застроена площ. Участва с публикации в специализирани издания и каталози в сферата на Фасилити мениджмънта. Работи целенасочено върху анализа на клиентските очаквания и удовлетвореност от ФМ. Реализира успешно сътрудничество с Икономически университет – Варна, а през 2011г. представя доклад на Международната конференция по Строително предприемачество и недвижима собственост на тема „Процес на внедряване на нова услуга по примера на „Пи Ел Ейч Инвест“ ООД, свързан с дейности по ФМ.

Как преминава един ваш ден като фасилити мениджър?
Всеки мой работен ден е различен. На мнозина това ще прозвучи като клише, но това е истината. Колегите от бранша ще се съгласят с мен: работата на Фасилити мениджъра е толкова динамична и непредсказуема, че в дадени ситуации се оказва почти невъзможно да следваш графика си със задачи. Разбира се, в моята работа без графици и планове е немислимо, но с течение на времето и натрупания опит, се научих да се справям с „непредвидените“ обстоятелства, защото такива винаги има. Фасилити мениджърите могат да водят семинари по „time management“ и да научат курсистите на един куп практични методи за справяне в критични ситуации.
Съществен момент в нашата професия е, че това не е работа, с която си ангажиран от понеделник до петък от 8 до 17ч., а много често работният ти ден приключва след 20ч. В извънредни ситуации (снеговалежи, аварии, бури, обилни валежи и т.н) или при пускови обекти, съм на „фронта“ и в събота, и в неделя. Но всеки преценява за себе си дали това е неговото поле на професионално развитие и колко време е готов да отдели. Иначе ежедневните ми ангажименти са като на всеки друг мениджър – оперативни срещи с колегите, преглед на пощата, телефонни разговори, обиколка на обектите, срещи с подизпълнители и клиенти, договаряне, управление на финансите, анализи и планове на дейността… нищо необичайно.
Какви са основните предизвикателства, пред които се изправяте?
Когато през 2005 г. започнах да се занимавам с управлението на сгради, основното предизвикателство за мен беше това, че този бранш (дори не мога да кажа, че по онова време можеше да се нарече „бранш“), е непознат за нашия пазар. Беше отчасти непознат и за самата мен. Имах някои теоретични и практически познания на американския опит във ФМ, но това далеч не може да се нарече знание и опит. В България по това време нямаше наложени практики и начин на работа, нямаше закон, нямаше асоциация, дори и такава професия нямаше. Всичко се правеше в крачка. Но за мен най-важното беше, че виждах смисъла и перспективата в тази дейност. Беше ново, интересно и страшно динамично. Точно това, което търсех.
Благодаря на управителите на „Пи Ел Ейч Инвест“ ООД, които тогава ме натовариха с голяма отговорност, но ми дадоха и огромна свобода на действие. С тяхната подкрепа иредом с невероятния екип, с който работим вече толкова години, се учехме всеки ден от всяка ситуация и проблем, от всеки доволен или недоволен клиент. Налагахме процедури и вътрешни стандарти, изграждахме сами своите кадри, подобрявахме качеството и развивахме услугата. Сега, 10 години по-късно, смея да кажа, че всички ние сме не по-малко мотивирани и не по-малко решени да развиваме дейността, още повече, когато виждаме резултатите. В онова време беше много трудно да убедиш клиента в плюсовете на професионалното управление на сградата. Днес това е едно от нещата, което клиентите сами търсят.
Голямо предизвикателство във ФМ-дейността е да изградиш дългогодишни отношения с клиентите, да ти се доверят и да те „пуснат в дома си“. А ние имаме точно това доверие – в портфолиото си имаме сгради, които успешно поддържаме и менажираме от 2003г насам. Трудно е да намериш и коректни партньори, които да разбират спецификата надейността и да са също толкова мотивирани в предоставянето на качествена услуга. Предизвикателствата са всеки ден пред мен – да мотивирам и развивам екипа си, заедно да усъвършенстваме услугата, клиентите да са удовлетворени и да разбират, че ние се грижим за тяхната собственост и добавяме стойност към нея; да ръководя успешен бизнес, на фона на цялостната трудна икономическа ситуация, да търся нови възможности, да развивам своите компетенции и умения.
Смятате ли, че фасилити мениджмънтът е професия, доминирана от мъже? Поставени ли са дамите на по- високи изисквания, за да докажат професионализма си?
Не съм съгласна с това твърдение и най-малко мартенският брой на вашето списание го доказва. Разбира се, че към някои професии има предпочитание относно това дали служителят е мъж или жена, но не мисля, че Фасилити мениджър е една от тях. Случвало ми се е, когато споделя какво работя, да имаучудени и въпросителни погледи, но приемам това с усмивка. Мисля, че е отминало времето, когато жените е трябвало да доказват, че са не по-малко способни от мъжете и могат да са напълно равностойни.
Какви компетенции трябва да притежавате, за да упражнявате професията фасилити мениджър?
Това е една доста обсъждана и противоречива тема. Чела съм различни публикации относно менажирането на сгради. В тях се дава предимство на хората с инженерно образование, тъй като техническата поддръжка заема голяма част от нашата работа. Аз лично смятам, че типът на образованието не е определящ. Аз имам магистърска степен по Маркетинг и управление на продажбите и това много ми помага да съм фасилити мениджър. Професията изисква широк спектър от познания и компетенции. С две думи, Фасилити мениджърът трябва да разбира от всичко. Ежедневно си в различни ситуации – от това да се справиш с технически проблем, през одобряване и писане на договори, ценообразуване, работа с клиенти, с подизпълнители, персонал, реклама, безопасност и здраве, проучвания, анализи, работа със специализирани софтуерни продукти и т.н. Разбира се, не можеш да си еднакво добър във всичко, затова имаш екип, имаш партньори, затова има специализирана литература и от теб самия зависи доколко ще се усъвършенстваш.
В различните компании очакванията за работата и резултатите на фасилити мениджъра могат да бъдат различни. Напримерв големи ютилити компании, ТЕЦ- ове и др., може би е задължително фасилити мениджърът да е с техническо образование. В други, това не е условие. Мненията са противоречиви, но в крайна сметка важното е да знаеш какво правиш и да го правиш с желание и мотивация.
Какво трябва да се направи, за да се популяризира ФМ браншът? Има ли адекватно образование и стимул за младите да търсят реализация в този сектор?
През последните 5 години доста по-сериозно се заговори за ФМ бранш, но ако говорим за специализирано обучение в сферата на управление и поддръжка на сграден фонд – такова липсва както в средните, така и във висшите учебни заведения. Приятно ме радва фактът, че вече има магистратура по ФМ специалности в определени университет. Въпреки това, моето мнение е, че професията все още не е придобила достатъчна популярност. Извън големите градове е трудно да се намерят всякакви специалисти по поддръжката и управлението на сгради. Търсим мотивирани хора – дори да са току що завършили и да нямат опит, но поне да искат да работят. Ние ги обучаваме, помагаме им да натрупат опит. Истината е, че малко хора знаят що е то фасилити мениджмънт и целенасочено търсят реализация в тази сфера. Дори по Черноморието, където има толкова много ваканционни имоти, които се поддържат от години. Определено смятам, че следващата стъпка трябва да е бакалавърска степен по фасилити мениджмънт, а защо не и дисциплина в професионалните гимназии. Това вече е въпрос на образователна политика на държавата. Пазарът на ФМ услуги отбелязва ръст от 15% през 2013, а очакванията за 2014 са също позитивни. Очевидно е, че секторът има потенциал за растежа на националната икономика. И държавата трябва да създаде условия за дългосрочното му развитие – образование, бизнес климат, регулация. Да не говорим за ползите за общността като цяло – поддържан сграден фонд, устойчивост, енергоефективност, приятна среда за живот и т.н.
Българските ФМ-фирми, чуждите компании, които навлязоха в България в последните години, както и дейното участие на Българската фасилити мениджмънт асоциация, всички ние движим нещата напред. Аз съм оптимист и вярвам, че професията „фасилити мениджър“ и професионалното управление и поддръжка на сградния фонд, тепърва ще придобиват все по-голяма популярност и значимост в България.

Интервюто взе: Гергана МАРИНОВА

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *