Дамите в ФМ бранша са „мъжки момичета”

Марта Влахова има бакалавърска степен „Стопанско управление” и магистратура "Маркетинг Мениджмънт" в ТУ София. Професионалната й кариера във фасилити мениджмънта започва в СНИ ООД като Фасилити мениджър през 2009 г. В периода 2011-2013г. работи в Куестърс Груп България като Фасилити и Инфрастръкчър мениджър. В момента е Оперативен директор в Си Ен Ай ООД – компания с с основна дейност консултиране и развитие на проекти във фасилити мениджмънта. От 2013 г. е член на БГФМА. Владее немски, английски и руски език.
Марта Влахова има бакалавърска степен „Стопанско управление” и магистратура „Маркетинг Мениджмънт“ в ТУ София. Професионалната й кариера във фасилити мениджмънта започва в СНИ ООД като Фасилити мениджър през 2009 г. В периода 2011-2013г. работи в Куестърс Груп България като Фасилити и Инфрастръкчър мениджър. В момента е Оперативен директор в Си Ен Ай ООД – компания с с основна дейност консултиране и развитие на проекти във фасилити мениджмънта. От 2013 г. е член на БГФМА. Владее немски, английски и руски език.

Как преминава един Ваш ден като фасилити мениджър?
Работният ми ден преминава на един дъх. Използвам задръстванията, за да чуя прогнозата за времето – голяма част от задачите ни този сезон са свързани с климатичните условия. Любимата музика ме настройва положително и да ме зарежда с енергия, която е нужна за активна работа като моята. Следва горещо и силно кафе в офиса, преглед на десетките имейли и план на задачите с най-висок приоритет. Всичко е организирано до минутата. След срещите, огледите по обекти и разговорите с клиенти, правя задължителния кратък stand – upmeeting с колегите.Целта му е да разпределим задачите, да установим дали някой има нужда от помощ по проекта си и да планираме и координираме действията си, за да постигнем качеството на работа, с което Си Ен Ай ООД е известно сред доверилите се бизнес партньори. Следва работен обяд с нов клиент или приятен бърз обяд с екипа. Следобедите ми са динамични, в движение и посветени на решаване на различни казуси и преодоляване на предизвикателства. В този бизнес изникват често, но са това, което когато завършиш успешно, те кара да се чувстваш доволен от себе си в края на деня. Разпределям репортите, които колегите да изпратят на клиентите и разглеждам развитието на социалните ни медии, тъй като за мен е важно визитката ни да ни представлява подобаващо.

Оставям последните минути за четене на интересните новини, касаещи бранша. Какви са основните предизвикателства, пред които се изправяте?
Разделям ги на вътрешни – за бизнес организацията ни и външни, които касаят всичко останало. Като фирма, занимаваща се с фасилити мениджмънт, често се изправяме пред предизвикателството да намерим сътрудници с нужния опит и качества, на които да доверим клиентите си. Отдавам го на факта, че фасилити мениджмънтът в България е значително младо понятие, което се развива и оформя като интересен и динамичен отрасъл. В него трябва да се учиш в процеса на работа и да се доказваш като специалист всеки ден. За щастие, благодарение на утвърдилите се практики, в Си Ен Ай срещнахме и развихме потенциала, реализирахме и обогатихме спектъра от знания на много таланти и специалисти в областта, които днес ни носят дивиденти, сигурност и лоялност, на която разчитаме. Предизвикателствата в работата ни са свързани често с борба с институциите, бюрокрацията, кратките срокове и високите изисквания, които от друга страна са това, което ни тласка към усъвършенстване и без което не може.
Смятате ли, че фасилити мениджмънтът е професия, доминирана от мъже? Поставени ли са дамите на по- високи изисквания, за да докажат професионализма си?
Фасилити мениджмънтът е „мъжка“ професия, да, но дамите в бранша са „мъжки момичета“ и успяват да са конкурентни, организирани и да докажат, че умеят да ръководят не по-зле от колегите си мъже. Сочените за типично мъжки качества – лидерство, динамичност, отговорност, устойчивост, сериозност и сигурност са това, което се търси в един фасилити мениджър и всяка дама със сериозен опит в областта, която ги притежава, успява да спечели уважението на колегите и доверието на клиентите. Дизайнът и усетът за овладяване на пространството са силни оръжия в полза на жените в тази сфера. Смело бих направила прогнозата, че все повече дами ще избират за свое поле за изява именно фасилити мениджмънта.
Какво трябва да се направи, за да се популяризира ФМ браншът? Има ли адекватно образование и стимул за младите да търсят реализация в този сектор?
Самият пазар обуславя търсене и не търпи вакуум, което предполага естествено популяризиране на ФМ бранша. Асоциацията по Фасилити мениджмънт и нейните участия в международни проекти, каузите й за идентифициране и придаване на облик на ФМ в България са стъпки във вярната посока на „сверяване на часовниците“ за новостите в индустрията, добрите практики и придаването на атрактивен облик на професията на фасилити мениджър.
Фасилити мениджмънтът се развива. Тази промяна е неизбежна и трябва да сме готови и в състояние да се променяме заедно с индустрията. Получаване на официална диплома по ФМ все още не е лесно постижимо – има няколко нови програми, които предлагат обучение в сферата, които за съжаление все още не се ползват с нужната разпознаваемост и атрактивност, а ги заслужават. Интересното е, че има много специалисти, с познания и опит в областта, и те биха могли да съдействат за развитие на нова академична вълна от професионалисти, което да захрани бранша с нова енергия. Вярвам, че условията за в бъдеще ще наложат единната входна система за оценка на ФМ специалистите след получаване на образователна степен или след поредица от курсове (удостоверения) в специфични области на ФМ. Балансът между образование и опит ще е от все по-голямо значение и дипломата ще е сериозно предимство за растеж и развитие.

Интервюто взе: Петър Ташев

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *